به گزارش اکوایران؛ سازمان ملل گزارش داده که میانمار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان تبدیل شد و توانسته افغانستان را از پیش بردارد.

طالبان پس از قدرت گرفتن مجدد در کابل، کشت خشخاش را ممنوع کردند. براساس اعلام سازمان ملل، محصولات خشخاش تقریباً یک سوم کل تولیدات کشاورزی کشور را از نظر ارزش در سال گذشته تشکیل می‌داد، اما سطح مورد استفاده برای خشخاش از ۲۳۳ هزار هکتار در اواخر سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

ارتی عربی نوشت: «بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، میانمار در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده که سه برابر بیشتر از تولید افغانستان در این زمینه در مدت مشابه است.»

بر اساس گزارش UNODC، در سال ۲۰۲۲ میانمار ۷۹۰ تن تریاک تولید کرد که برای تولید هروئین ضروری است؛ پس از ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان در آوریل سال گذشته، تولید تریاک در افغانستان حدود ۹۵ درصد کاهش و به حدود ۳۳۰ تن رسیده است

طبق گزارش شفقنا و اعلام ارتی عربی، «اقتصاد مواد افیونی» میانمار بین یک تا ۲.۴ میلیارد دلار درآمد دارد که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.»

منطقه مرزی «مثلث طلایی» بین میانمار، لائوس و تایلند مدت‌هاست که کانون تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، به‌ویژه مت آمفتامین و تریاک است.

طبق اعلام UNODC، دسترسی ضعیف به بازارها و زیرساخت‌های دولتی و همچنین تورم افسارگسیخته نقش مهمی در تصمیم‌گیری کشاورزان در اواخر سال ۲۰۲۲ برای کشت بیشتر خشخاش داشته است. کشت خشخاش در میانمار با افزایش سرمایه گذاری و شیوه‌های بهتر از جمله آبیاری بهبود یافته و استفاده احتمالی از کود  که باعث افزایش بازده محصولات می‌شود، پیچیده‌تر شده است.