به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد از میان ۳۱ استان کشور بیشترین صادرات و واردات در این مدت ۲۹.۴۲ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور از گمرکات «هرمزگان»، ۱۲.۹۶ درصد از گمرکات «خوزستان» و ۱۲.۳۳ درصد از گمرکات استان تهران صورت گرفته است.

محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در گزارشی عنوان کرد که پس از سه استان فوق، در ۸ ماهه سال جاری استان «بوشهر» با ۶ گمرک و انجام مبادلات تجاری (صادرات و واردات) به ارزش ۸ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار، استان «کرمانشاه» با ۴ گمرک و حجم تجاری به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار، استان «آذربایجان غربی» با ۸ گمرک و ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار، استان «کرمان» با ۴ گمرک و  ۲ میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار، استان «آذربایجان شرقی» با ۶ گمرک و ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار، استان «گیلان» با ۴ گمرک و یک میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار و استان «مازندران» با ۴ گمرک و با یک میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار در رده‌های چهارم تا دهم بیشترین حجم مبادلات تجاری انجام شده (صادرات و واردات) در بین گمرکات استان‌ها قرار گرفتند.

بیشترین سهم در صادرات و واردات

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که ۱۰ گمرکات اول استان‌ها دارای بیشترین سهم از کل ارزش صادرات کدام کشورها بوده‌اند؟ براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک می‌توان گفت استان‌های «هرمزگان»، «بوشهر»، «خوزستان»، «کرمانشاه»، «آذربایجان غربی»، «تهران»، «خراسان رضوی»، «اصفهان» و «آذربایجان شرقی» بیشترین سهم از کل ارزش صادرات در بین گمرکات استان‌های کشور در این مدت بودند.

از سوی دیگر در این مدت گمرکات استان‌های «هرمزگان»، «تهران»، «خوزستان»، «کرمان»، «مازندران»، «بوشهر»، «گیلان»، «آذربایجان شرقی»، «قزوین» و «آذربایجان غربی» بیشترین سهم از کل ارزش واردات در بین گمرکات استان‌های کشور را به خود اختصاص دادند.