به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد در بازه زمانی مورد بررسی تولید فولاد ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷.۶ درصدی به ۳ میلیون تن رسید و با این میزان تولید ایران همچنان جایگاه خود در تولید جهانی فولاد را حفظ کرد.

با توجه به داده‌های اعلام شده ایران در این ماه اکتبر هم به جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان رسید و در ماه نوامبر این جایگاه را حفظ کرد. ترکیه هم در این ماه با تولید ۳ میلیون تن فولاد به همراه ایران در جایگاه هفتم قرار گرفت.  

ایران در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه سال گذشته) ۲.۷ میلیون تن فولاد، در فوریه امسال ( بهمن ماه سال گذشته) ۲.۴ میلیون تن فولاد و در مارس امسال ( اسفند ماه) ۲.۲ میلیون تن فولاد و در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) ۳.۱ میلیون تن فولاد، در ماه می (اردیبهشت ماه) ۳.۳ میلیون تن، در خرداد ماه یعنی ژوئن ۳.۲ میلیون تن فولاد، در تیر ماه یعنی جولای ۲ میلیون تن فولاد، در مرداد ماه یعنی آگوست 1.6 میلیون تن فولاد تولید کرده است.

وضعیت تولید فولاد در غرب آسیا

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد تولید فولاد در غرب آسیا در ماه اکتبر ۴ درصد افزایش یافته و به ۴.۸ میلیون تن رسیده است.

با توجه به تولید ۳ میلیون تنی ایران در این ماه، ۶۲.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران بوده است.

تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

وضعیت تولید فولادسازان بزرگ

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد مجموع 71 فولادساز بزرگ جهان طی ماه نوامبر 2023 میلادی بیش از 145 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال 2022 میلادی 3.3درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین طی 11 ماهه نخست سال جاری میلادی، چین با تولید 952 میلیون و 100 هزار تن فولاد خام همچنان صدرنشین تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید 128 میلیون و 200هزار تن، ژاپن با تولید 80 میلیون تن و ایالات متحده آمریکا با تولید 73 میلیون و 900 هزار تن و روسیه با تولید70 میلیون و 200 هزار تن فولاد خام توانستند به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم بایستند.

طی مدت یاد شده، کره جنوبی با تولید 61میلیون و 300 هزار تن، آلمان با تولید 32 میلیون و 800 هزار تن، ترکیه با تولید 30 میلیون و 500 هزار تن، برزیل با تولید 29 میلیون و 300 هزار تن و ایران با تولید 28 میلیون و 100هزار تن به ترتیب درجایگاه های ششم تا دهم قرار گرفتند.