به گزارش اکوایران؛‌ روز گذشته و پس از سه سال مذاکره اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مقامات 5 کشور عضو این اتحادیه امضاء شد تا به این طریق استارت شیفت از تجارت ترجیحی به تجارت آزاد زده شود.

اتحادیه اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از ۵ کشور «ارمنستان»، «روسیه»، «قزاقستان»، «قرقیزستان» و «بلاروس» است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق را در اختیار دارند و با توجه به اهمیت این اتحادیه در مناسبات تجاری ایران پس از امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه‌، مذاکرات برای تجارت آزاد با این منطقه را آغاز کرد و در نهایت این مذاکرات روز گذشته به نتیجه رسید.

بر اساس موافقت نامه تجارت آزاد فوق تعرفه گمرکی حدود ۸۷ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران به صفر خواهد رسید و زمینه لازم را برای گسترش صادرات ایران فراهم خواهد کرد.

بر این اساس درصدی از تعرفه های گمرکی تحت پوشش موافقت نامه که برای صادرات ایران صفر خواهد شد شامل «سنگ های قیمتی»، «کفش» و «اشیا هنری»  می‌شود و برای «محصولات نباتی» و «مصنوعات از سنگ»، «گچ»، «سیمان»،  «سرامیک» و  «شیشه» تعرفه گرفته تعرفه گمرکی تخفیف ۹۷ درصدی، «فلزات معمولی» و «مصنوعات آنها» و «محصولات معدنی» هم تا ۹۵ درصد کاهش خواهد داشت. براساس توافق صورت گرفته تعرفه «ماشین آلات» و «وسایل مکانیکی» و «ادوات برقی» و «خمیر چوب» و «سایر مواد الیافی سلولزی شامل کاغذ یا مقوا» هم از تخفیف ۹۴ درصدی برخوردار خواهند شد. این تخفیف تعرفه برای «چوب و اشیاء چوبی» ۹۳ درصد، «مواد نسجی و مصنوعات از این مواد» ۹۱ درصد در نظر گرفته شده و  «محصولات صنایع غذایی»، «نوشابه‌ها»، «آبگون‌ها» هم تخیف ۸۹ درصدی برخودار خواهند شد. از سوی دیگر برای «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد» تخفیفی ۸۲ درصدی، این تخفیف برای «وسایل نقلیه زمینی، هوایی»، «آبی» و «تجهیزات» ۷۸ درصد، «پوست خام»، «چرم»، «پوست های نرم» و «اشیاء ساخته شده از این مواد» ۷۸ درصد و «محصولات صنایع شیمیایی» ۶۴ درصد خواهد بود.

آخرین وضعیت تجارت آزاد با اوراسیا

به گفته معاون ارتقاء کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا به امضا رسید که بر این اساس ۸۷ درصد کالاهای تجاری بین دو کشور در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرند.

 سید محمدصادق قنادزاده با اشاره به اینکه بر اساس این توافقنامه از ۱۰۰ درصد کالاهای تجاری بین ۵ کشور عضو اوراسیا ۸۷ درصد در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرد گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار واردات دارند.

به گفته معاون ارتقاء کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، پس از تصویب این توافقنامه در مجالس کشورها تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به‌زودی آغاز می‌شود.