به گزارش اکوایران ؛ خرداد ماه سال 98 بود که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد و در پنج آبان همان سال موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا - آسیا (اوراسیا) به امضا رسید تا گامی مهم در عرصه تجارت خارجی ایران و گسترش مبادلات با همسایگان شمالی برداشته شود. امضاء این موافقت نامه زمینه توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیارا فراهم کرده و به اعتقاد کارشناسان می تواند به هاب منطقه ای ایران کمک کند و در نهایت کریدور شمال- جنوب را تقویت کند.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از ۵ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

براساس آخرین خبر اعلام شده تاکنون ۸۰ درصد متن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا تهیه شده و بعد از نهایی شدن این متن و تعیین کالاها، تصویب این توافقنامه در پارلمان کشورهای عضو حدود ۲ سال زمان می‌برد.

 در این خصوص در اتاق مشترک ایران و قزاقستان بر این نکته تاکید شد که تاکنون ۸۰ درصد متن توافق‌نامه تجارت آزاد تهیه و ۲۰ درصد باقی مانده در نشست آتی نهایی خواهد شد و بعد از آن رایزنی‌‌ها درباره فهرست کالایی موافقت‌نامه آغاز می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها روند مذاکرات، تصویب آن در پارلمان کشورهای عضو و نهایی شدن موافقت‌نامه، نهایت دو سال زمان می برد تا شاهد تمدید موافقت‌نامه موجود هستیم.

به گزارش اتاق بازگانی ایران، متن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا شامل اقدامات غیرتعرفه‌ای و از طرفی فهرست کالایی می‌شود که موانع تعرفه‌ای برای آنها کاهش یافته و یا صفر شده است. براساس توافق صورت گرفته تعهدات تعرفه‌ای از طرف ایران ۳۹۰ قلم کالا است که ۱۵۰ قلم بدون تخفیف تعرفه و تنها تثبیت تعرفه لحاظ شده است، به این معنا که اگر تعرفه عمومی کالایی برای سایر کشورها بالا رفت، برای اوراسیا ثابت بماند.

بر اساس آمارهای ارائه شده حجم کل تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ برابر با ۲,۴ میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است. میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا در همین بازه زمانی برابر با ۵۱۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش را تجربه می‌کند. این رقم برای واردات ایران از کشورهای عضو ۱.۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود که از افزایش ۴۰ درصدی حکایت می‌کند.

از سوی دیگر میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در مدت شش ماهه ابتدایی سال در اقلام ترجیحی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بیشترین حجم صادرات ایران در بین کشورهای عضو اتحادیه مربوط به روسیه و بعد از آن قزاقستان می‌شود و بلاروس نیز کمترین حجم صادرات از ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

پسته، فلفل، سیب، کشمش و غیره اقلام عمده صادراتی ایران به این منطقه در فهرست ترجیحات و کالاهای اساسی مانند روغن خام، جو، ذرت دامی، چوب، نخ پلی‌امید و غیره عمده‌ترین کالاهای وارداتی به ایران در فهرست ترجیحات هستند.