به گزارش اکوایران؛‌ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان واردات کشور در هشت ماه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزنی با افزایش 4.3 درصدی به 24.7 میلیون تن و از حیث ارزشی با افزایش 12.4 درصدی به 42.2 میلیارد دلار رسیده است. بررسی ارزش واردات کالاهای گمرکی برحسب نوع مصرف نشان می‌دهد که در هشت ماهه نخست 1402، بالغ بر 87.1 درصد از ارزش کل واردات گمرکی به گروه کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید و سرمایه‌گذاری اختصاص یافته و تنها 12.9 درصد از واردات گمرکی را واردات کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهد.

اما سهم کالای اساسی از واردات در بازه زمانی مورد بررسی چه میزان بوده است؟ براساس داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی و در بین کالاهای اساسی، واردات گوشت قرمز سبک گرم (25.8 برابر)، کود شیمیایی (109.46 درصد)، جو (69.03 درصد) ، انواع بذر (59.33 درصد) و گوشت قرمز سرد سنگین (34.78 درصد)، بیشترین افزایش ارزشی را نسبت به مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در میان کالای اساسی کفه سنگین واردات به نفع گوشت قرمز بوده و با این شرایط گوشت قرمز سرد و گرم بیشترین ارزش در میان کالاها‌ی اساسی را به خود اختصاص داده‌اند. اختصاص بیشترین رشد ارزشی واردات به گوشت قرمز در هشت ماه سال جاری در حالی ثبت شده که در این مدت بازار با رشد عجیب قیمت این کالای اساسی روبرو بود و با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت رشد واردات هم نتوانست بازار ناآرام گوشت قرمز را آرام کند.

براساس داده‌های اعلام شده در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران 12 کالای اساسی خوراکی در بین 20 کالای اساسی مورد بررسی، از نظر وزنی بیش از 50 درصد از محصولات وارداتی کشور در هشت ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند که این زنگ خطری برای تامین امنیت غذایی کشور در آینده خواهد بود.   

از سوی دیگر براساس قیمت هرتن کالای وارداتی در هشت ماهه 1402 به هزار و 708  دلار رسیده است که از 20 قلم کالای بررسی شده، 6 کالا شامل «لاستیک سنگین»، «گوشت قرمز سرد سنگین»، «گوشت قرمز سبک گرم»، «سموم تکنیکال شیمیایی»، «گوشت مرغ» و «انواع بذر» با متوسط قیمت بالاتری نسبت به قیمت واحد کل واردات داشته‌اند.

کمترین سهم در میان کالاهای وارداتی

بررسی صورت گرفته از روند واردات کالای اساسی همچنین نشان می‌دهد در این مدت «چای خشک»، «برنج»، «شکر خام»، «گوشت مرغ» و «گندم» به لحاظ ارزش بیشترین کاهش را در بین 20 قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که ارزش وارداتی این پنج قلم به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷.۶۹ درصد، ۵۳.۸۹ درصد، ۵۱.۹۸ درصد، ۴۸.۱۱ درصد و ۴۶.۲۰ درصد کاهش داشته ‌است.

 

کالای اساسی0000000000