به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ۴۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که از این میزان ارزش کالاهای اساسی برابر با 12 میلیارد دلار بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در این مدت ۱۸میلیون و ۳۷۴ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار وارد کشور شده که واردات این کالا از نظر وزنی ۸۴ صدم درصد افزایش و از نظر ارزشی ۷.۴ درصد کاهش داشته است.

آمار رسمی فروش نفت اعلام شد

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد بیشترین افزایش وزنی واردات کالاهای اساسی در این مدت مربوط به «گوشت قرمز سبک گرم»، «کود شیمیایی»، «گوشت قرمز سرد»، «جو» و «کنجاله سویا» بوده و بیشترین کاهش وزنی مربوط به «چای خشک»، «شکر خام»، «گوشت مرغ»، «برنج» و «حبوبات» اختصاص داشته است.

گران‌ترین کالای وارداتی در هشت ماه سال + نمودار

از سوی دیگر در میان ۵ قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش شامل «ذرت»، «روغن‌های خوراکی نیمه جامد»، «مایع و خام»، «انواع دانه‌های روغنی»، «برنج و گندم» می‌شدند.

رشد وزنی در مقابل ارزشی

محمد رضوانی فر رییس کل گمرک ایران در خصوص اینکه روند واردات کالاهای اساسی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چه تغییری داشته است، عنوان کرد: روند واردات کالای اساسی در 9 ماه سال 1402 به لحاظ وزن ۸۴ صدم درصد افزایش و از حیث ارزش ۷.۴۳ درصد کاهش داشته است و با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت ۶۷ درصد از وزن و ۲۵ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ ماهه سال جاری به واردات ۲۰ قلم کالاهای اساسی اختصاص داشت.