به گزارش اکوایران، مدتی است که دریای سرخ به محل نبرد بین‌المللی تبدیل شده و حوثی‌های یمنی در این منطقه، مشغول حمله به کشتی‌های باری هستند. این مسئله می‌تواند عواقبی جدی برای تجارت جهان و اقتصاد دنیا به همراه داشته باشد.

فرمانده حوثی‌های یمن اعلام کرده که اقدامات اخیر این گروه، در اعتراض به حملات بی‌وقفه اسرائیل به غزه و در جهت همدردی با فلسطینی‌ها صورت گرفته و فعلا متوقف نخواهد شد حتی اگر هزینه‌های زیادی برای یمنی‌ها به همراه داشته باشد.

دریای سرخ یکی از مناطق حساس و استراتژیک در جهان به شمار می‌آید. این دریا از طریق کانال سوئز در شمال و تنگه باب‌المندب در جنوب، اروپا را به آسیا وصل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دریای سرخ این است که مسیری کم‌هزینه برای رفت‌وآمد کشتی‌ها فراهم کرده و به سادگی نمی‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد.

کشتی‌ها اگر نخواهند یا نتوانند از مسیر دریای سرخ عبور کنند، برای اینکه از هند به اروپا برسند باید کل قاره آفریقا را دور بزنند و این یعنی دست کم باید ۵ هزار کیلومتر به مسافت خود اضافه کنند که با هزینه‌های بسیاری همراه خواهد بود و در نهایت هم گرانی را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر، تنش‌ها در دریای سرخ باعث شده بسیاری از کشتی‌های باری ریسک نکنند و به جای عبور از این مسیر، آفریقا را دور بزنند. به این ترتیب اجناسی که در این کشتی‌ها حمل می‌شود هم گران خواهد شد و این می‌تواند به موج تورم و گرانی در جهان اضافه کند.

در گزارش ویدیویی بالا، به بررسی اهمیت دریای سرخ پرداخته‌ایم و روی نقشه نشان داده‌ایم که چطور دریای سرخ از طریق کانال سوئز و تنگه باب‌المندب، نقشی حیاتی در اقتصاد و تجارت جهانی ایفا می‌کند.