به گزارش اکوایران؛ ممنوعیت اعلام شده موجب شد تا براساس آمار وزارت جهادکشاورزی واردات برنج در 9 ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه گذشته 42 درصد کاهش داشته باشد و با این شرایط نیاز بازار به این نوع برنج که از قیمت مناسب‌تری برخوردار است و قشر ضعیف جامعه امکان استفاده از آن را دارند با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال رشد وارد برنج در سال زراعی 1400 تا 1401 موجب شد تا شاهد دپو برنج تولید داخل در انبارهای شمالی کشور باشیم.

با این شرایط از زمان بروز مشکل برنجکاران شمالی متولیان این بخش و مسوولین اقداماتی بسیاری برای رفع این مشکل در نظر گرفتند که یکی از این اقدامات به توقف واردات مربوط می شد. با این حال امروز و درجلسه بررسی مسائل برنج و شالیکاران استان های شمالی کشور که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی برگزاری شد. مقرر شد تا با  «ایجاد خط اعتباری» و «ارایه مشوق های لازم از جمله تسهیلات بانکی برای شرکت های بزرگ زنجیره ای» برنج انبارهای استان‌های شمالی کشور در اسرع وقت خریداری شود.

مخبر در این جلسه اعلام کرد: پس از خرید برنج کشاورزان استان های شمالی، هر چه سریعتر کارگروهی با حضور یک نماینده از استانداران شمالی کشور برای بررسی وضعیت تولید برنج و نیاز مصرف سرانه داخلی و برنامه ریزی آتی در خصوص این محصول تشکیل شود. مخبر همچنین با تاکید بر حمایت از محصولات تولیدی کشاورزان استان های شمالی کشور افزود: تا زمانی که برنج کشاورزان داخلی در انبارها موجود و ذخیره شده است، همچنان از ثبت سفارش و واردات این محصول جلوگیری شود.

تداوم ممنوعیت واردات برنج در حالی از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شده که به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نیاز وارداتی به این محصول سالیانه نزدیک ‌به ۷۰۰ هزار تن است که از محل واردات باید تامین شود. سهراب سهرابی با اشاره به نیاز واردات کشور به واردات برنج عنوان به این نکته اشاره کرد که به‌طور متوسط بخش اعظمی از تولید برنج از ارقام کیفی و محلی است و بخش کمی از آن هم از ارقام پرمحصول کشت می‌شود و اگر بتوانیم با همکاری کشاورزان و مصرف کنندگان ارقام پرمحصول را جایگزین ارقام دیگر کنیم تولید برنج افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم کسری آن را جبران کنیم. جایگزینی ارقام پرمحصول به جای ارقام محلی، تغذیه بهینه و مصرف متعادل کودهای فسفاته، ازته و پتاسه در زمان کاشت و داشت محصول، مدیریت آفات، بیماری آفات و علف‌های هرز، مدیریت مناسب آبیاری و مدیریت محصول در مزرعه، از جمله راه‌های است که مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی معتقد است می‌تواند افزایش تولید برنج را به همراه داشته باشد.