به کزارش اکوایران؛ براساس سازوکار در نظر گرفته شده قرار است ریال برون مرزی به فعالان اقتصادی کمک میکند تا مناسبات تجاری خود را با هر کشوری که این سازکار برای آن عملیاتی بشود با ریال انجام دهند. براین اساس و در ابتدای امر دو کشور افغانستان و عراق به دلیل روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات ریالی خدمات از آن‌ها و در مورد کشور روسیه به دلیل نهایی سازی توافق پیمان پولی دو جانبه در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه قابلیت اجرا خواهد یافت.

کی از مسائلی که همواره در تبادلات تجاری میان کشورها، مطرح می شود، موضوع انتخاب ارز معاملات است. عموما کشورها برای پرداخت هزینه مبادلات تجاری میان خود، از ارزهای با ثبات بین المللی نظیر یورو و دلار استفاده می‌کنند. اما اعمال تحریم‌ها موجب شده تا امکان استفاده از ارزهای رایج برای صادرکنندگان ایرانی امکان‌پذیر نباشد و با این شرایط مقامات بانکی ایران تصمیم گرفته اند تا از این پس، در تبادلات تجاری، از ارزهای رایج کشور خود استفاده کرده و به جای پرداخت هزینه معامله به دلار یا یورو، از ارزی تحت عنوان ریال آفشور استفاده کنند. با این شرایط پنج‌شنبه گذشته و در خراسان رضوی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که چینی‌ها یوآن آفشور و آنشور دارند. یوآن آفشور برای مبادله با دیگر کشور‌ها بوده و در ایران نیز ما این طرح را آغاز کرده و ریال آفشور را به زودی نهایی می‌کنیم. یعنی افغانستانی‌ها و عراقی‌ها که با ریال مبادله می‌کنند، ریال آفشور دریافت خواهند کرد.

محسن کریمی معاون روابط بین الملل بانک مرکزی سازکار ریال آفشور یا ریال برون مرزی دستور العملی را ایجاد می‌کند که فعالان اقتصادی در مناسبات تجاری خودشان از ریال استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ریال آفشور مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می‌کند، بیان کرد: در این طرح صادرکننده و واردکننده کالای خود را با ریال مبادله می‌کنند و در بازگشت ارز صادراتی مشکلی نخواهند داشت.

معاون روابط بین الملل بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: این طرح هم به زوار ایرانی و عراقی و هم برای اتباع افغانستان کمک می‌کند. به طور نمونه اتباع زیادی از کشور افغانستان در ایران فعالیت می‌کنند، که برای ارسال پول خود به کشورشان نیاز به تبدیل آن به ارز در بازار غیر رسمی دارند؛ ریال برون مرزی (ریال آفشور) می‌تواند این مشکل را برای انتقال ارز برای اتباع رفع کند.

کریمی گفت: حدود شش ماه گذشته عملیات مطالعاتی این طرح آغاز شده است و امیدوار هستیم تا چند ماه آینده این طرح عملیاتی شود.

وی افزود: همه تجارت ما با افغانستان و عراق به سمت صادرات ریالی نمی‌رود بلکه به میزانی که بتوانیم واردات ریالی انجام دهیم این طرح قابل اجراست. امکان صادرات ریالی به روسیه نیز در چارچوب پیمان پولی دوجانبه از نوع خط معاوضه نقدینگی به میزان توازن تجاری سالانه دو کشور خواهد بود.