به گزارش اکوایران؛ محموله وارد شده شامل هزار و 220 عدل پنبه و الیاف که از طریق ریل از کشور ترکیه و مرز بازرگان به بندرامیرآباد وارد شد. محمدعلی موسی پور امروز با اعلام این خبر گفت: با ارائه خدمات مطلوب و با هدف ایجاد تنوع کالا جهت ترانزیت، صادرات و ورادات، اولین محموله الیاف و پنبه شامل ۱۲۲۰ عدل پنبه و الیاف که توسط ریل به بندر امیرآباد وارد شده بود در انبار های بندر جهت واردات قطعی و عرضه به بازار مصرف تخلیه شد. مدیرکل بندرامیرآباد افزود: برنامه ریزی‌های انجام شده در قالب نشست‌های تخصصی با صاحبان کالا و تجار به نتیجه رسید که این محموله توسط ریل به بندر امیرآباد وارد شد و مقرر است پس از ارزیابی و انجام محاسبات، تشریفات گمرکی  و برآورد هزینه‌های مترتب بر کالا و مقرون به صرفه بودن، و همچنین حجم بالای کالا و حساسیت در حمل آن با توجه به شرایط جوی، حمل و نقل ریلی  بجای حمل جاده‌ای جایگزین شود.

 مدیرکل بندرامیرآباد با اشاره به رونق حمل ریلی کالا به تنها بندر شمال کشور که از این مزیت برخوردار است، عنوان کرد: ارائه خدمات مطلوب دستگاه‌های اجرایی همانند بنادر و دریانوردی، راه آهن و گمرک می‌تواند نقش بسزایی در رونق و گسترش حمل ریلی کالا  جهت صادرات و ترانزیت داشته باشد و بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد صاحبان کالا و تجار به حمل ریل پایه روی آورده و ترغیب شده‌اند.

موسی پور کوتاه شدن زمان حمل و نقل، صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقاء بهره وری، کاهش آلودگی زیست محیطی و سوانح و تلفات جاده‌ای و حفظ کیفیت محصولات را از جمله مهمترین مزایای روش حمل و نقل ریلی عنوان کرد .

دسترسی آسان به کشورهای CIS

بندر امیر آباد با حدود ‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS می‌تواند با تمام بنادر حاشیه خزر ارتباط داشته باشد و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

از سوی دیگر بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانه‌های متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است که می‌تواند این بازار را به کشورهای شمالی متصل کند.