در فاز اول بحث بر سر تایید صلاحیت حسین سلاح‌ورزی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران بودیم و پس از عبور این فاز در حال حاضر اتاق درگیر قانونی بودن و یا نبودن برکناری سلاح‌ورزی از پست ریاست اتاق بازرگانی است.

اتاق بازرگانی ایران در هفتمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان این اتاق میهمان تیم حقوقی مستقلی بود، تا به این طریق به ابهامات به وجود آمده در خصوص انتخابات ریاست این اتاق و اختلافاتی که با شورای عالی نظارت به وجود آمده پاسخ متقن داده شود.

بیش از ۷ ماه از انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گذرد، اما هنوز جدال بر سر انتخاب حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران ادامه دارد. هفته گذشته اتاق ایران در نامه‌ای به وزیر صمت نوشت که حاضر به برگزاری مجدد انتخاب رئیس در بهمن ماه نیست. اما ادله اتاق برای عدم برگزاری انتخابات میان دوره‌ای شامل چه مواردی می‌شود؟

در این خصوص تیم حقوقی مستقلی که انتخابات دور دهم اتاق بازرگانی را مورد بررسی قرار داده‌اند به این نکته اشاره کردند که انتخابات اتاق قانونی و معتبر است و نیازی به برگزاری انتخابات جدید برای انتخاب رییس نیست.

وحید آگاه، حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه یکی از سه حقوق‌دانی که به بررسی پرونده انتخاباتی اتاق ایران پرداخته است در این نشست در خصوص اختلافات به وجود آمده بین اتاق و شورای نظارت، گفت: شورای عالی نظارت یکی از ارکان اتاق است. در آیین‌نامه اتاق صلاحیت شورای عالی نظارت مشخص است.

به گفته این حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه، انتخابات اتاق در گزارشی ۵ بندی بررسی شده و پس از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که در قانون اتاق، آیین‌نامه داخلی شورای عالی نظارت و آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان، صلاحیتی برای تفسیر انتخابات، مداخله یا اعلام نظر در انتخابات اتاق برای شورای عالی نظارت وجود ندارد.