به گزارش اکوایران؛ بلاتکلیفی در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در حالی که گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی شناخته می‌شود و طولانی شدن روند اعلام نرخ خرید گندم از سوی دولت نگرانی کشاورزان را به همراه داشته است.

چند هفته از سال زراعی جدید گذشته بود که شورای قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم را تصویب و قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1402 را کیلویی 19 هزار و 500 تومان تعیین کرد. همان زمان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به این نکته نیز اشاره کرد، برای قیمت سال جاری تبصره‌ای در نظر گرفته شده که در صورت افزایش نرخ تورم، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت.

 اما از زمان اعلام نرخ مصوب از سوی شورای قیمت‌گذاری هنوز خبری از اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم نیست.  تاخیر در ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم این سوال را مطرح می‌کند که دلیل این تاخیر چیست؟

در این خصوص امروز سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس، اعلام کرد که دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکنون آنالیز قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ گندم را نپذیرفته اند و معتقدند نرخ واقعی این محصول کمتر است.

 قیمت آنالیز شده پذیرفته نشد

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: قانون مشخص کرده که پیش از فصل کشت قیمت خرید تضمینی گندم در شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و 6 نفر از نمایندگان تشکل‌ها و بخش کشاورزی تعیین، تصویب و ابلاغ شود.

این نماینده  مجلس افزود: جلسات شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی تشکیل شد اما قیمت تعیین شده مورد قبول و تایید قرار نگرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است قیمت آنالیز شده برای خرید گندم در سال آتی واقعی نیست و قیمت پیشنهادی نماینده تشکل‌ها براساس سرفصلی که در قانون تعریف شده نیست و این اختلاف نظر تاکنون باقی مانده اگرچه مدت زمان زیادی از مهلت تعیین و ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم سپری شده است.

او با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم قیمت خرید تضمینی گندم به زودی اعلام شود چون اگر بنا بود به زودی به نتیجه برسند پیش تر از این‌ها نرخ گندم ابلاغ می‌شد.