به گزارش اکوایران؛ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران هر ساله مشکلاتی را گندمکاران به همراه داشته است. تاخیر در تعیین قیمت مصوب تا تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تکالیفی که در لایحه بودجه برای دولت در نظر گرفته می‌شود هم به این مشکلات اضافه می‌کند.  

در این خصوص امروز عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت باید کل گندم کشور را خریداری و یارانه گندمی که باید در قالب نان به مردم بدهد را پرداخت و گندمی که قرار است به صنف و صنعت بدهد را با قیمت تمام شده، به فروش برساند.

 علیرضا عباسی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه کمسیون تلفیق در خصوص خرید تضمینی گندم گفت: موضوع خرید تضمینی گندم یکی از اقدامات دولت و مجلس است. در راستای این رویکرد دولت تمام گندم را خریداری و آن را براساس قیمت تعیین شده به  صنف و صنعت می فروخت. در این بخش دولت پیشنهادی را در لایحه بودجه مطرح کرده بود که تنها گندم مورد نیاز نان و نانوایی‌ها را خریداری کند و مابقی صنوف گندم مورد نیاز فعالیت خود را خریداری کنند که این موضوع ناهماهنگی‌هایی را در این بخش به وجود آورده بود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی ناهماهنگی به وجود آمده موجب شد تا کمیسیون تلفیق مصوب کند که دولت باید کل گندم کشور را خریداری و یارانه گندمی که باید در قالب نان به مردم بدهد را پرداخت  و گندمی که قرار است به صنف و صنعت بدهد را با قیمت تمام شده، به فروش برساند.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، این مصوبه باعث می شود تا دولت تا شش ماهه اول سال - انتهای شهریور -  کل گندم را خریداری کرده و مبالغ آن را پرداخت کند. همچنین با در نظر گرفتن این رویکرد، صنف و صنعت  آرد مورد نیاز خود را از دولت خریداری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در قالب این رویکرد مدیریت لازم از سوی دولت اعمال می شود، بیان کرد: از این رو قرار نیست یارانه‌ای به صنف و صنعت داده شود و صنف و صنعت به قیمت آزاد، آرد مورد نیاز خود را خریداری خواهند کرد.