به گزارش اکوایران؛ چند هفته از سال زراعی جدید گذشته بود که  شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را تصویب و قیمت خرید تضمینی گندم  را کیلویی 19 هزار و 500 تومان تعیین کرد. همان زمان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به این نکته نیز اشاره کرد، برای قیمت سال جاری تبصره‌ای در نظر گرفته شده که در صورت افزایش نرخ تورم، نرخ خرید تضمینی گندم نیز افزایش خواهد داشت. اما روز گذشته و پس از اعلام مخالفت سازمان برنامه و بودجه با نرخ 19هزار و 500 تومان تعیین شده برای گندم، نرخ خرید تضمینی آب رفت و محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را 17 هزار و 500 تومان اعلام کرد. طبق قانون مجلس، اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به 11 عضو شورای قیمت‌گذاری که کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده بانک مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهادکشاورزی عضو آن هستند بر می‌گردد.

اما در خصوص نرخ جدید خرید تضمینی گندم اعضای شورای قیمت‌گذاری چه می‌گویند، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری در این خصوص به این نکته اشاره می‌ند که دولت در زمینه اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون عمل کرده زیرا بر اساس صورت جلسه موجود از نشست شورای قیمت گذاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی به تصویب رسیده است.

 منصورعلی زارعی کیاپی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به خانه ملت گفت: دولت در زمینه اعلام نرخ 17 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون عمل کرده زیرا بر اساس صورت جلسه موجود از نشست شورای قیمت گذاری نرخ 19 هزار و 500 تومانی به تصویب رسیده است.

دولت خلاف قانون عمل کرد

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای قیمت‌گذاری در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس هزینه کارشناسی و بررسی‌های به عمل آمده نرخ خرید تضمینی گندم 19 هزار و 500 تومان تعیین شد ادامه داد: مشخص نیست دولت به چه دلیلی نرخ 17 هزار و 500 تومانی را اعلام کرده، آیا هزینه کارشناسی تولید گندم کاهش پیدا است؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارشناسان طی یک ماه بررسی هزینه‌های تولید به نرخ 19 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی گندم رسیدند، عنوان کرد: نرخ گندم از سوی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی پس از نشست با حضور نمایندگان دولت و وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد و در آن نشست مصوب شد.