به گزارش اکوایران، به‌نظر می‌رسد درگیری‌ها در دریای سرخ به تاجران چینی ضربه زده است. یک تاجر چینی به رویترز گفته است اختلال­ در حمل‌و‌نقل در دریای سرخ موجودیت شرکت تجاری او را تهدید می‌کند. او که خودروهای ساخت چین را به آفریقا صادر می‌کند و از اروپا خودرو وارد به چین وارد می‌کند، مدعی شده است که هزینه حمل یک کانتینر به اروپا از 3 هزار دلار در ماه گذشته به 7 هزار دلار رسیده است.

اختلال در یکی از مسیرهای کشتیرانی پرتردد جهان سبب شده آسیب پذیری اقتصاد مبتنی بر صادرات چین نسبت به مشکلات عرضه و شوک‌­های تقاضای خارجی خود را نشان دهد.

لی چیانگ، نخست وزیر چین روز سه شنبه در اجلاس داووس بر لزوم پایداری و روان بودن زنجیره های تامین جهانی تاکید کرد؛ بدون اینکه به دریای سرخ اشاره‌ای بکند.

برخی از شرکت‌­ها مانند شرکت آمریکایی BDI Furniture گفته‌اند که برای کاهش تاثیرات این اختلال در زنجیره عرضه، بیشتر روی کارخانجات در کشورهایی چون ترکیه و ویتنام حساب می‌کنند. این درحالی است که شرکت‌­های غربی از پیش نیز در تلاش برای کاهش وابستگی شان به چین بوده­‌اند.

اکنون این خطر وجود دارد که شرکت­‌های دیگر هم ازین روش پیروی کنند و در استراتژی کاهش ریسک خود تجدیدنظر کرده و نزدیک‌تر کردن تولید به خانه را انتخاب کنند.

به عقیده موسس یک شرکت صادراتی، درصورتی که این روند همیشگی باشد، کل مکانیزم بازتنظیم خواهد شد. حتی ممکن است برخی شرکت‌­ها تولید بیشتری را به هند منتقل کنند که یک هفته به اروپا نزدیک‌تر است.

براساس گزارش رویترز، اختلا­های به وجود آمده در دریای سرخ فشارها را بر اقتصاد چین افزایش می‌دهند که همین حالا هم با بحران مسکن، تقاضای ضعیف مصرف کنندگان، کاهش جمعیت و نرخ رشد ضعیف دست و پنجه نرم می‌کند.

تغییر مسیر کشتی‌­ها از دریای سرخ که کوتاه ترین مسیر از آسیا به اروپاست، و دور زدن دماغه امید نیک، دو هفته به برنامه کشتی­‌ها اضافه می‌کند و به این صورت ظرفیت کانتینرها کاهش می‌­یابد و در زنجیره های تامین گسسته می‌شود، چراکه کشتی‌­ها برای بارگیری مجدد دیرتر به بنادر باز می‌گردند.

برخی از شرکت­‌های تدارکانی اکنون در بندر نینگبو-ژوشان چین که به لحاظ تناژ بار از بنادر شلوغ جهان محسوب می‌شود کمبود کانتینر گزارش کرده­‌اند.

طبق گزارشات موسسه خاورمیانه، کانال سوئز یک مسیر اصلی برای حمل کالاها از چین به سمت غرب محسوب می­‌شود به طوری که حدود 60 درصد از صادرات آن به اروپا از این مسیر صورت می‌­گیرد.