به گزارش اکوایران؛ داستان پرداخت سهم یک در هزار اصناف که همواره محل گلایه این بخش بوده چیست؟ قاسم نوده فراهانی عضو هیات رییس اتاق اصناف در خصوص اینکه مشکل اصناف در دریافت مالیات یک در‌هزار چیست به «اکوایران» گفت: براساس قانون کسبه در زمان پرداخت مالیات سالانه خود موظف به پرداخت سهم یک در هزار خود در غالب مالیات به سازمان امور مالیاتی هستند، سهمیه‌ای که دریافت می‌شود، اما به اتاق اصناف ایران برای توزیع بین اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها پرداخت نمی‌شود.

به گفته فرهانی هرچند بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی باید مالیات دریافتی از کسبه را در اختیار اتاق اصناف ایران قرار دهد، اما در حاضر بیش از 5 ساله که این سازمان از پرداخت مالیات یک در هزار خوداری کرده است. در اجلاس هیات نمایندگان اتاق اصناف اعضا خواهان وصول طلب خود از سازمان امور مالیاتی شدند در این خصوص احسان خاندوزی وعده برطرف کردن این مشکل را داد.

خاندوزی در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبات اتاق اصناف ایران برای تحقق موضوع یک در هزار تبصره ۲ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم است عنوان کرد: در صورتی که سازمان برنامه و بودجه به این قانون عمل نکرده باشد، وزارت امور اقتصادی و دارایی، حتی ۲۴ ساعت هم معطل نخواهد کرد و بدون شک یک در هزار مالیاتی سهم اصناف را پرداخت خواهد کرد چرا که ما موافق تحقق این امر هستیم و آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی در خصوص نظام مالیاتی در سال ۱۴۰۳ نیز با اشاره به رشد ۵۰ درصدی مالیات‌های وصولی دولت گفت: در این راستا دولت بنا دارد تا فشار مالیاتی بر مودیانی که همیشه به صورت شفاف عمل کرده‌اند کاهش یابد. برای تحقق این امر باید ابتدا فرارهای مالیاتی را شناسایی و در تور مالیاتی گرفتار کنیم. در مرحله دوم نیز باید به توسعه بخش‌هایی که در زنجیره توزیع مغفول مانده است کمک کنیم

وی وعده داد که دولت رسیدگی و پیگیری دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصناف را تسریع و به اصناف که همواره طلایه‌داران اقتصاد کشور هستند در مسیر بهبود عملکرد آنها در چارچوب قانون کمک خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تلاش دولت برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی اصناف عنوان کرد: تلاش ما در هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل محیط کسب و کار این بوده که نیازها و چالش‌های اصناف را رفع کنیم. در همین راستا نیز فهرستی از بیش از ۲۰ مورد از اجحافاتی تنها طی یک سال گذشته به واحدهای مختلف صنفی تحمیل شده بود و به بهانه‌های مختلف آنها را وارد تنگنا کرده، تهیه شده است و قرار است به ترتیب اولویت مرتفع شود.