به گزارش اکوایران؛ در سال‌‌های اخیر و با تغییرات اقلیمی در جهان استفاده از روش‌های مختلف برای تامین منابع آبی مورد نیاز در دنیا مورد توجه قرار گرفت و با این شرایط انتقال تکنولوژی‌‌های جدید در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفت و کشورهای اروپایی‌‌ها هم به جمع کشورهای استفاده کننده از روش‌های جدید برای بهبود تغییرات اقلیمی به کربن‌زدایی هم پرداختند.  

هادی هزارخانی دبیر کل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی در ایران با اعلام این خبر اعلام کرد: سهم کشورهای اروپایی و ایالات متحده از آب شیرین‌کن‌های دنیا هم در حال حاضر قابل توجه است، بطوریکه ایران با وجود خشکسالی که دارد سهم کمتری از این دو کشور دارد. بطوریکه ۱۳ درصد از آب شیرین کن‌های دنیا در اروپا قرار دارد که آب از دریا تولید می کند. ۹ درصد در ایالات متحده و بالغ بر۶۰ درصد هم در خاورمیانه است، این در حالی است که منابع آبی در دنیا رو به کاهش است و فقط تکنولوژی‌های جدید می تواند کشورها را در برابر این مخاطات نجات دهند.

انتقال تکنولوژی از اتریش  

دبیر کل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی با اشاره با اینکه تکنولوژی توسعه پایدار ادامه داد به این نکته اشاره کرد که فیلترهایی که آب دریا را شیرین می‌کند یک تکنولوژی جدید هستند که در انحصار ایالات متحده و جدیدا ژاپن و اتریش قراردارند و کمپانی اتریشی توانست با حمایت بنیاد جهانی انرژی این تکنولوژی را به ایران منتقل کند که این امر می‌تواند ایران را به عبور از خشکسالی کمک کند.

دبیر کل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی در ایران همچنین افزود: علاوه بر آب‌شیرین کن بنا داریم در این حوزه پنج پروژه دیگر را اجرایی کنیم به این معنا که قصد داریم در حوزه آب تکنولوژی‌های جدید بسیار مهمی را به ایران منتقل کنیم از جمله می توان به تکنولوژی تولید شیت غشای اسمز معکوس اشاره کرد که کاملا در انحصار آمریکایی ها است که مقدمات انتقال آن به ایران انجام شده است.

وی افزود: اگر تکنولوژی شیت یه ایران بیاید که بسیار استراتژیک برای تامین آب شیرین است، در آن زمان خودکفایی کامل در تولید ممبران خواهیم شد.

هزارخانی افزود: تکنولوژی دیگر مربوط به لوله های جی. آر. دی است که هزینه های انتقال آب ها را ۴۰ درصد کاهش می دهد ضمن اینکه به محیط زیست کمتر آسیب می زند. به خصوص اینکه صنعت به هر حال آثار مخرب در حوزه محیط زیست دارد. با این وجود در توسعه پایدار سه اصل جامعه، محیط زیست و اقتصاد را محور قرار می دهیم.

وی ادامه داد: کشور ایران یک کشور انرژی است و از مهمترین ها در دنیا است اما آنطور که شایسته است نتوانسته‌ایم از این نعمت ها استفاده کنیم. دلیل هم این بوده که چندان به فناوری ها اهمیت نداده ایم و بیشتر متمایل به خام فروشی بوده ایم.