به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در 9 ماه سال جاری 12  میلیون و 600 هزار تن کالا از ایران ترانزیت شده که نسبت به رقم مشابه سال قبل 25 درصد رشد داشته است. در ۱۰ ماهه سال جاری ترانزیت خارجی از مسیر ایران به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

براساس داده‌های گمرک ایران، این میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است. با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت بیشترین میزان ترانزیت خارجی کشور در مدت یاد شده به ترتیب از مبدا گمرکات «منطقه ویژه شهید رجایی»، «پرویزخان» و «باشماق» صورت گرفته است.

از سوی دیگر به گفته محمد رضوانی‌فر معاون رئیس کل گمرک ایران در ۱۰ ماهه سال جاری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ترازیت خارجی از مبدا گمرک منطقه «ویژه شهید رجایی»،۳ میلیون تن از مبدا «گمرک پرویزخان» و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از مبدا «گمرک باشماق» بوده است.

از سوی دیگر شورای اقتصاد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی روز گذشته با افزایش عوارض هر تن-کیلومتر کالای ترانزیتی از قلمروی جاده‌های ایران ( دُزبلاغ) به ۴۵۰ ریال موافقت کرد.

افزایش نرخ عوارض کالاهای ترانزیتی از ابتدای دی ماه امسال محاسبه و اخذ می‌شود و از سال‌های آینده وزارت راه مجاز است سالی یک بار نرخ عوارض ترانزیت را به ازای هر تن کیلومتر و تا 4 دهم سنت دلار بر اساس نرخ تسعیر ارز تالار دوم سامانه معاملات الکترونیکی ارز بانک مرکزی تعدیل کند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، هزینه ایمن‌سازی، تعمیر و نگهداری شبکه راه‌ها، آزادراه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور افزایش بی‌سابقه حدود 7 برابری داشته و درآمد حاصل از این عوارض در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای هزینه‌کرد در زمینه نگهداری و تعمیر راه‌ها قرار می‌گیرد. این بخش‌نامه را می‌توان یکی از برنامه‌های ایران برای افزایش درآمد ترانزیت از مسیر ایران دانست.