به گزارش اکوایران، چندی روز پیش خبری منتشر شد که در گمرکات مختلف از جمله در گمرکات هرمزگان، گمرک امام خمینی، گمرک غرب  و... استاندارد خدمات تعیین ماهیت کالا را انجام نمی دهد و در نتیجه صاحبان کالا دچار مشکلات شده اند. 

در واقع  برخلاف رویه ۱۷سال گذشته  و بر خلاف ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ماده ۱۷ قانون اصلاح قوانین و مقررات، به نقل از سایت بولتن نیوز، استاندارد از انجام آزمایشات تعیین ماهیت سرباز می‌زند. درحالی که طبق  قوانین و مقررات موجود دراین زمینه مسئولیت رسوب، فساد کالاها و هر مخاطره دیگر ناشی از این تصمیم  با سازمان استاندارد بود.

موضوعی که در واکنش به آن سازمان استاندارد اعلام کرد که فعالیت ارزیابی انطباق توسط آزمایشگاه ها در گمرکات بدون وقفه، کاملا روان، ساری و جاری است و هیچ رسوب کالایی ناشی از خدمات آزمایشگاهی اعلام نشده است.

براساس اعلام سازمان استاندارد، طبق ماده ۱۷ قانون، هم اکنون زمینه دریافت خدمات از هزاران آزمایشگاه‌ در سراسر کشور فراهم شده است که خود منجر به کاهش زمان پاسخگویی به استعلام ها وعدالت در رویه های فنی شده است. 

این سازمان تاکید کرد که آزمایشگاه های ارزیابی انطباق در سراسر کشور مطابق با استانداردهای بین المللی، خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهند و گمرکات می‌توانند برای انجام آزمون از این ظرفیت گسترده استفاده کنند. 

در ضمن  گمرکات همان‌طور که برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری از خدمات آزمایشگاه‌هایی استفاده می‌کنند، برای آزمون کالاهای غیر مشمول نیز می توانند از خدمات آنها، استفاده کنند.

طبق اعلام استاندارد، با توجه به اینکه تعداد قابل توجه آزمایشگاه ها در کشور، سازمان ملی استاندارد ایران آمادگی دارد درخواست های بخش خصوص و دولتی برای استقرار آزمایشگاه های آزمون در گمرکات متناسب با نیاز استان ها را با اولویت و اتقان بررسی و اعتباربخشی کند.