به گزارش اکوایران، اخیرا محمدهادی عبادی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد کلیه ثبت سفارش‌هایی که در طول انجام تشریفات تمدید شده باشد از تاریخ ثبت سفارش اولیه تا انتهای اعتبار ثبت سفارش تمدید شده، معتبر تلقی می‌شود.

در قانون مقررات صادرات و واردات آمده است که در زمان ورود کالا، ثبت سفارش باید معتبر باشد اما در قانون قاچاق کالا و ارز اعلام شده که ثبت سفارش باید در همه مراحل ورود کالا به کشور، دارای اعتبار باشد.

عملا مغایرت قانون مقررات صادرات و واردات و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد مقررات ثبت سفارش مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی واردکننده کالا ایجاد کرده است. 

موضوعی که اتاق‌های تهران و ایران و گمرک به دنبال رفع آن بودند. در نهایت هم پیشنهاد الحاق سه تبصره به ماده 40 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کرد.

 یکی از تبصره‌های پیشنهادی برای الحاق به آیین‌نامه این است که کلیه ثبت سفارش‌هایی که در طول انجام تشریفات تمدید شده باشد از تاریخ ثبت سفارش اولیه تا انتهای اعتبار ثبت سفارش تمدید شده، معتبر تلقی می‌شود.

همچنین چنانچه در زمان اعتبار ثبت سفارش با رویه بانکی، حسب مورد گشایش اعتبار اسنادی، ثبت وصولی (برات) اسنادی یا صدور حواله ارزی صورت گرفته باشد، ثبت سفارش تا پایان سررسید اعتبارات اسنادی یا وصولی (برات) اسنادی یا پایان مهلت رفع تعهد حواله‌های ارزی که حسب مورد  توسط بانک مرکزی یا وزارت جهاد کشاورزی (برای کالاهای کشاورزی موضوع تبصره 4 همین ماده با هماهنگی بانک مرکزی) تعیین و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، معتبر است.

در تبصره پیشنهادی سوم هم آمده است که برای کالاهایی که با رویه بدون انتقال ارز یا واردات در مقابل صادرات به کشور  وارد می‌شوند، در صورتی که بارنامه حمل در مهلت اعتبار ثبت سفارش صادر و کالا طی مهلت‌های مندرج در ماده 11 آیین نامه به کشور وارد شده باشد، ثبت سفارش منقضی نخواهد شد.

عملا این اصلاحیه در آیین‌نامه اجرایی دست ماموران گمرک در ثبت‌سفارش کالا باز و روند ترخیص را سریع می‌کند.

برهمین اساس هم عبادی نامه اعتبار ثبت سفارش تمدید شده را صادر کرد. طبق اعلام اتاق تهران، این دستور نشان می‌دهد که پیشنهادات ارائه شده در مورد انقضای مهلت ثبت سفارش مورد پذیرش قرار گرفته و در انتظار طرح در هیات دولت است.   

خبر مرتبط
ترخیص ثبت سفارش‌های تمدید شده مجاز شد

اکوایران: با موافقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ترخیص کالا برمبنای ثبت سفارش‌های تمدید شده هم مجاز شد.

به گفته هومن حاجی‌پور قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، بر مبنای این دستور عملا مدت رسوب کالا در گمرکات کاهش پیدا می‌کند. چون مغایرت قانون مقررات صادرات و واردات و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شدت در رسوب کالا در گمرکات اثر داشته است. فعالان اقتصادی از زمانی که کالا را ثبت سفارش می‌کنند دچار معطلی‌های بسیار در ناحیه تخصیص و تامین ارز، استاندارد و سایر مراحل شده و در بسیاری از موارد این معطلی به باطل شدن اعتبار ثبت سفارش منجر شده و واردکنندگان بار دیگر باید در صف تمدید ثبت‌سفارش قرار گرفته و متحمل پرداخت هزینه شوند و چنانچه اقدام به تمدید مهلت مجوز خود نکنند، کالای وارد شده، قاچاق محسوب می‌شود.