بررسی‌های آکادمی سامان از فعالیت صنف داروخانه‌ها در این مدت نشان‌ می‌دهد که عملا اهداف این طرح که دولتی‌ها در ابتدای اجرا از آنها حکایت می‌کردند عملی نشده و بازار دارو با تورمی ۸۰ درصدی، کمبود دارو و مشکلات تامین داروهای کمیاب و خاص روبه‌رو شده است.

به گفته فردین یزدانی پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان، داده این آکادمی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ارزش مصرف داخلی دارو یعنی اندازه بازار داخلی طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ حدود ۹۸ درصد رشد کرده یعنی از ۶۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. در مقابل حجم مصرف واقعی تعداد عدد دارو، حدود ۱۸ درصد رشد کرده این به طور ضمنی گویای این است که وضعیت در سال ۱۴۰۱ بسیار تورمی بوده یعنی تورمی در حدود ۸۰ درصد در بازار دارو اتفاق افتاده که نرخ بسیار بالایی است.

یزدانی توضیح می‌دهد که آزاد سازی نرخ ارز از یک طرف نیاز صنایع دارویی را به نقدینگی افزایش داده و بسیاری از این صنایع برای تامین سرمایه در گردش با مشکل روبه‌رو شده‌اند و از طرف دیگر واردات دارو هم محدود شده. در این مدت شاهد روند نزولی از نظر تعداد و ارزش واردات دارو بودیم و می‌توان گفت که کمتر از ۱۰ درصد بازار مصرف داخلی مربوط به واردات دارو است که عمدتا داروهای کمیاب هستند و چون خیلی توان، سیاست یا جهت گیری دولت به سمت تامین کافی ارز با نرخ‌های مناسب برای واردات داروهای کمیاب نبود، مشکلاتی در بحث داروهای کمیاب هم پیش آورد.