به گزارش اکوایران: بر اساس جدیدترین آمار کشاورزی قراردادی به ترتیب ۳ استان شمال‌غرب کشور شامل استان‌های «آذربایجان‌شرقی»، «آذربایجان‌غربی» و «اردبیل» توانستند بیشترین سهم از پش‌بینی درصد تحقق تولید کشاورزی قراردادی در کشور را به خود اختصاص دهند.  

با توجه به اهمیت این نوع کشت در دنیا این سوال مطرح می‌شود که کشت قراردادی به چه نوع کشتی گفته می‌شود؟ مطابق تعریفی که سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) برای تعریف کشت قراردادی یا کشاورزی قراردادی ارائه کرده «کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی، بین خریدار و کشاورز انجام شده و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود». در مجموع می‌توان گفت این نوع کشت، به عنوان یک رابطه قراردادی در زمینه فعالیت‌های کشاورزی در قالب قراردادهای مشخص میان «کشاورزان» و «خریداران» است که در آن کشاورز متعهد می‌شود محصول را در حجم و کیفیت مشخص در زمان مقرر در اختیار خریدار قرار دهد و خریدار هم تامین منابع مالی، تامین نهاده‌ها، و ارائه خدمات آموزشی، حمل و نقل و تدارکات را متناسب با مفاد قرارداد به عهده می‌گیرد.

آذربایجان‌شرقی پیشتاز شد

براساس داده‌های شرکت بازرگانی دولتی به ترتیب استان‌های «آذربایجان‌شرقی» با تحقق ۱۰۳ درصد و بیش از تکلیف تعیین شده برنامه ابلاغی، «آذربایجان‌غربی» با تحقق ۹۸ درصد برنامه ابلاغی و «اردبیل» با تحقق ۹۴ درصد برنامه ابلاغی، در رتبه‌های اول تا سوم تحقق کشاورزی قراردادی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، بعد از این سه استان، به ترتیب استان‌های «اصفهان» با تحقق ۸۱ درصد، «ایلام» با تحقق ۷۳ درصد و «البرز» با تحقق ۷۲ درصد در رتبه‌های سوم تا ششم قرار دارند و سپس به ترتیب، استان‌های «بوشهر»، «تهران»، «خراسان ‌جنوبی»، «کرمان» و «خراسان ‌رضوی» در جدول آمار کشت قراردادی جای گرفته‌اند.

این گزارش می‌افزاید، بعد از ۱۱ استان فوق، به ترتیب استان‌های «خراسان ‌شمالی»، «خوزستان»، «زنجان»، «سیستان و بلوچستان»، «فارس» و «لرستان» قرار دارند؛ ضمن اینکه تاکنون کشاورزی قراردادی در ۲ میلیون و ۱۲ هزار هکتار از اراضی پیش‌بینی شده، محقق شده است.