به گزارش اکوایران؛ نمره به دست آمده در محیط کسب و کار ایران در پاییز سال جاری در حالی که در تابستان عدد به دست آمده برای این بخش 6.11 بوده که با توجه به عدد حاصل شده در پاییز می‌توان گفت محیط کسب و کار در کشور 0.13 واحد بهبود پیدا کرده است و با این شرایط شاهد بهبود نامحسوس در این دوره بوده‌ایم.  این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، وضعیت برخی مولفه های موثر بر محیط کسبوکار ایران در پاییز 1402 مساعدتر شده است. عدد شاخص در پاییز 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.14 درصد مساعدتر شده است.  

Img20240213111404995

مولفه‌های نامساعد در محیط کسب و کار

در فصل پاییز، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پایش ملی محیط کسب‌وکار، به ترتیب سه مولفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند؛ عواملی نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری در یک منطقه و ... که در کشورها و مناطق جغرافیایی گوناگون، در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند. امروزه، بهبود محیط کسب وکار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود و علاوه بر آن هرچه محیط کسب وکار یک کشور شرایط بهتری داشته باشد هره برداری از فرصت های کارآفرینی بیشتر و هر چه بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در جامعه ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود و با این شرایط می‌توان گفت بهبود محیط کسب و کار می‌تواند به رشد اقتصادی یک کشور کمک بسزایی کند.

وضعیت نامناسب در بخش خدمات

براساس یافته‌های طرح، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت کننده در فصل پاییز 1402 معادل 44.91 درصد بوده‌ است که نسبت به تابستان سال جاری با عدد  41.65 درصد افزایشی 3/26 درصدی داشته است.

با توجه به تقسیم رشته فعالیت ها در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، فعالان اقتصادی سراسر کشور در پاییز ،1402 وضعیت محیط کسب وکار بخش صنعت و بخش خدمات را به ترتیب، مساعدترین و نامسا‌عدترین محیط کسبوکار ارزیابی کرده‌اند.

با این شرایط و بر اساس نتایج این پایش در پاییز 1402 وضعیت محیط کسب وکار در بخش خدمات با عدد )6.03) در مقایسه با بخش های صنعت که عدد (5.81) و کشاورزی (5.99) نامناسب تر ارزیابی شده‌ است.

کسب و کار 2

 شاخص استانی محیط کسب وکار

نتایج ارزیابی طرح پایش در پاییز 1402نشان می دهد که از منظر وضعیت مولفه های محیط کسب و کار، استان های «خوزستان»، «قم» و «زنجان» دارای محیط کسب وکار مساعدتری نسبت به سایر استان ها بوده اند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد شاخص برای حدود 61 درصد استان های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب وکار کمتر بوده است.  همچنین اختلاف عدد شاخص وضعیت محیط کسب وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل 1.07 واحد است که نشانگر عدم وجود تفاوت قابل توجه در وضعیت عدد شاخص استان ها نسبت به یکدیگر است.

محیط کسب و کار

رشته فعالیت اقتصادی

برررسی صورت گرفته نشان دهنده‌ آن است که در پاییز سال جاری در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه»، «هنر، سرگرمی و تفریح» و «تولید صنعتی (ساخت)» به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار بوده‌اند و در مقابل رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» و «املاک و مستغلات» بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

11111111111