به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد از ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۲ تن کالای غیرکانتینری موجود در بنادر کشور، سه میلیون و ۸۷۴ هزار و ۲۲۷ تن (معادل ۴۲ درصد آن) به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. حجم کالاهای کانتینری در بنادر کشور هم در بهمن سال جاری معادل ۱۲۲ هزار و ۱۱۶ تن برآورد شده است.

ارزیابی از وضعیت کالا در بنادر کشور نشان می‌دهد، موجودی کالاهای غیرکانتینری در بندر امام خمینی (ره) چهار میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۸۶ تن، بندر شهید رجایی سه میلیون و ۶۶۹ هزار و ۷۶۹ تن و بندر چابهار ۳۰۶ هزار و ۵۴۵ تن است و با لحاظ موجودی کالاهای غیرکانتینری در بنادر کشور شامل بنادر خرمشهر، بوشهر، شهید باهنر و بنادر شمالی موجودی کل کالاهای غیرکانتینری در بنادر کشور به ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۲ تن می‌رسد.

ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی  

با توجه به گزارش منتشر شده این سوال مطرح می‌شود که ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بنادر کشور چه میزان است؟ برپایه این گزارش می‌توان گفت ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بنادر کشور معادل هفت میلیون و ۱۳۸ هزار تن شامل سیلو و انبار است.

ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) اعم از انبار و سیلو معادل چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تن، بندر شهید رجایی یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن، بندر انزلی ۳۳۵ هزار تن و بندر چابهار ۲۰۰ هزار تن است و با لحاظ ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در سایر بنادر اعم از شهید باهنر، خرمشهر، آبادان، بوشهر، نوشهر، امیرآباد، فریدون‌کنار و آستارا، مجموع ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بنادر کشور شامل انبار و سیلو، معادل هفت میلیون و ۱۳۸ هزار تن است که از این میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مربوط به سیلو و پنج میلیون و ۸۳۸ هزار تن مربوط به انبارها است.

با توجه به حجم کالای موجود در بنادر کشور می‌توان گفت میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی طی ۱۰ ماهه امسال معادل ۱۲۹ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۶۶ تن، میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی معادل ۱۹۴ میلیون و ۷۸ هزار و ۴۵۷ تن و میزان تخلیه و بارگیری کانتینری معادل ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۳۴ TEU (واحد شمارش کانتینر) بوده است که به ترتیب رشد ۹ درصدی، هشت درصدی و ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.