به گزارش اکوایران؛ تجارت خارجی کشور در بازه زمانی مورد بررسی برابر با 94 میلیارد و 831 میلیون دلار بود و داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردت کالا به کشور برابر با 32 میلیون و 683 هزار تن به ارزش 54 میلیارد و  359 میلیون دلار بوده است.

 10 قلم مهم وارداتی

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «گندم معمولی»، « کنجاله » و «جو به استثنای بذر» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند. با نگاهی به جدول واردات کشور می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی شاهد جایجایی برخی اقلام در فهرست کالا بودیم.

واردات کالا

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند واردات کشور در 10ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی» در مدت زمان مورد بررسی3 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با 2میلیارد و 290 میلیون دلار ارزیابی و ثبت شده است، این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده وجود تقاضا بالا برای این کالا در داخل کشور محسوب می‌شود که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه دوم وارداتی کشور باشد. در جایگاه سوم کالای وارداتی نیز «دانه سویا تراریخته» با ارزش یک میلیارد و 670میلیون دلار قرار دارد.

اما ارزش «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی» در این مدت برابر با یک میلیارد و 580 میلیون دلار بوده، ‌از سوی دیگر در این مدت یک میلیارد و 310میلیون دلار «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» وارد کشور شده است.

از سوی دیگر در این مدت کمی بیش از یک میلیارد دلار «برنج سفید صیقلی یا براق شده» از طریق واردات تامین شده است. براساس داده‌های گمرک ارزش سایر اقلام وارداتی در این مدت کمی بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

مقاصد وارداتی

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ۵ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران، شامل «امارات متحده عربی» با ۱7 میلیارد دلار و سهمی در حدود 31.4 درصدی، «چین» با ۱5 میلیارد و 2۰۰ میلیون دلار و سهمیه 27.9 درصدی، «ترکیه» با 6 میلیارد دلار و سهمیه 11.12 درصدی، «آلمان» با یک میلیارد و 768 میلیون دلار و سهمیه 3.25 درصدی و «هند» با یک میلیارد و 636 میلیون دلار و سهم 3 درصدی بوده است.