به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردت کالا به کشور برابر با 24 میلیون و 409 هزار تن به ارزش 42 میلیارد و 199 میلیون بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 4.32 درصدی در وزن و 12.36 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

گسترش جایگاه «متانول» در بازار صادراتی ایران؛ آمار هشت ماه صادرات 1402 + نمودار

یراساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، ، «گندم معمولی»، «جو به استثنای بذر» و « تراکتور ها  فقط با موتور  پیستونی درونسوز» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند. با نگاهی به جدول واردات کشور می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی شاهد اضافه شدن «تراکتور با موتور پیستونی درونسوز» به جمع کالاهای وارداتی بوده‌ایم.

واااااردات

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند صادرات کشور در 8 ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی» دامی در مدت زمان مورد بررسی2 میلیارد و 450 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با یک میلیارد و 720 میلیون دلار ارزیابی ثبت شده و در جایگاه سوم نیز «دانه سویا تراریخته» با ارزش یک میلیارد و 410 میلیون دلار قرار دارد. این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه دوم وارداتی کشور باشد.

 ارزش واردات این محصول به خوبی نشان می‌دهد که «ذرت دامی» یکی از مهمترین نهاده‌های کشور است  و واردات این محصول در ماه‌های پیش نیز بیشتر از سایر محصولات وارداتی کشور بوده است.

براساس آمار گمرک در رتبه چهارم کالاهای وارداتی کشور هم «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر 2000 سی‌سی» قرار دارد و ارزش واردات آن برابر با یک میلیارد و 40 میلیون دلار ارزیابی شده و در جایگاه پنجم هم « روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب و...» به ارزش یک میلیارد دلار قرار دارد.

کشورهای عمده مقصد صادرات

براساس آمار گمرک طی هشت ماهه سال جاری بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین» با رقمی بالغ بر 9 میلیارد و 158 میلیون دلار با سهم 28.40 درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با میلیارد و 23میلیون دلار و سهم 18.68 درصدی، «امارات متحده عربی» با 4,162 میلیارد و 162 میلیون دلار و سهمی نزدیک به 13 درصد، «ترکیه» با 3,028 میلیارد و 28 میلیون دلار و سهم 9.39 درصد و «هند» با 1,466 یک میلیارد و 466 میلیون دلار و سهم 4.55 درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.