به گزارش اکوایران؛ توافق صورت گرفته میان دو کشور برای رسیدن به تجارت 3 میلیارد دلاری این سوال را به وجود می‌آورد که در حال حاضر مبادلات دو‌جانبه دو کشور در چه سطحی قرار دارد. در این خصوص چندی پیش و در سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به ایروان اعلام شد که در سال ۲۰۲۱، تجارت دوجانبه برای اولین بار از آستانه ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ نیز از ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرد. در این سفر که در نیمه دی‌ماه سال جاری برگزار شد، در ابتدا اعلام شد که دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری تا ۱ میلیارد دلار و پس از آن سالانه به ۳ میلیارد دلار به توافق رسیدند، اما در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان دو کشور افزایش 3 میلیارد دلاری را برای توسعه مبادلات خود مدنظر قرار دادند.

با توجه به توافق صورت گرفته این سوال مطرح می‌شود که لازمه رسیدن به این سطح از مبادلات تجاری چیست؟ در این خصوص فعالان اقتصادی به این نکته اشاره می‌کنند که برای توسعه تجارت دوجانبه اطمینان از زیرساخت‌های لازم بسیار مهم است. در این راستا، ساخت بزرگراه شمال-جنوب در ارمنستان و راه‌اندازی کریدورهای شمال-جنوب، خلیج فارس- دریای سیاه می تواند محرک بزرگی نه تنها برای تجارت ارمنستان-ایران، بلکه برای تجارت بین المللی باشد. ساخت این جاده اهمیت بین المللی ارمنستان را افزایش می دهد و مسیری جدید و قابل اعتماد برای ایران به سمت اروپا و کشورهای اوراسیا ایجاد می کند.  

تفاهمنامه جدید میان تهران - ایروان

داود منظور امروز در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، به این نکته اشاره کرد که کشور ارمنستان علاوه بر یک همسایه بسیار مهم، یک شریک راهبردی در روابط اقتصادی و تجاری برای ایران محسوب می‌شود و از این جهت برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور برای ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته ویژه یکی از موضوعات مهم در تفاهمنامه جدید است که مقرر شده نشست مشترک کمیته همکاری‌های ویژه بعد از ۶ ماه در ایروان برگزار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: موضوعات همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، گمرک، مناطق آزاد، حمل و نقل و نفت و گاز جزو کلیدی‌ترین محورهای مورد توافق است و از همه افرادی که در تنظیم این سند نقش داشتند، تشکر می‌کنم.

منظور افزود: همان‌طور که معاون نخست وزیر ارمنستان عنوان کرد امیدواریم امضای این سند، بتواند در جهت تعمیق و توسعه روابط دو کشور و رساندن سطح مبادلات به ۳ میلیارد دلار که روسای جمهور دو کشور توافق کردند، اقدامات و گام‌هایی را برداریم.