به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن به پکن هشدار داده است درصورتی که چین تلاش کند تا مشکل مازاد ظرفیت صنعتی خود را با آزادکردن کالاهایش در بازارهای جهانی حل کند آمریکا و متحدانش اقدام خواهند کرد.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، دومقام ارشد خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند که هیات آمریکایی در سفر اخیر خود به چین در گفتگو با هی لایفنگ، معاون نخست وزیر که مسوولیت اقتصاد را برعهده دارد به وضوح نگرانی‌های آمریکا را اعلام کرده‌اند.

به گفته معاون دفتر امور بین الملل خزانه‌داری آمریکا که اخیرا رهبری یک گروه اقتصادی به پکن را برعهده داشت است، این نگرانی وجود دارد که سیاست‌های حمایت صنعتی چین و سیاست‌های کلانی که بیشتر بر عرضه تمرکز دارند به جای اینکه فکر کنند تقاضا از کجا خواهد آمد، هردو به سمت وضعیتی حرکت کنند که مازاد عرضه ایجاد می‌شود و در نهایت وارد بازارها شود.

نگرانی آمریکا بیشتر در ارتباط با کالاهای پیشرفته، به ویژه بخش‌های انرژی پاک چون خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و باتری­‌های لیتیوم یونی است. معاون وزیر امور بین الملل آمریکا در گفتگو با مقامات چینی تاکید کرده است این مساله‌ای نیست که تنها آمریکا برای آن نگران باشد و چین نباید هیچ واکنشی از سوی آمریکا را به عنوان واکنشی "بدون مقدمه" ببیند. سایر کشورهای جهان هم قصد دارند واکنش نشان دهند.

اتحادیه اروپا سال گذشته "تحقیقاتی ضدیارانه‌­ای" را در صنعت خودروی چین شروع کرد. عضو بلندپایه کمیسیون رقابت اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که این اتحادیه آماده بود تا از ابزارهای تجاری برای مقابله با شیوه‌­های تجاری ناعادلانه چین استفاده کند.

یک مقام آمریکایی نیز تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد مطمئن شود که پکن این موضوع را جدی گرفته است.

مقامات چینی به این نکته اشاره می کنند که "قانون کاهش تورم آمریکا" واردات باتری‌­های لیتیومی و خودروهای برقی را به لحاظ هزینه‌ای گران خواهد کرد. برخی از کارشناسان به این نکته نیز اشاره می‌کنند که حدود یک‌سوم صادرات خودروهای برقی چین در سال گذشته خودروهایی بوده است که تسلا، خودروساز آمریکایی در کارخانه شانگهای خود تولید کرده است.

یک کارشناس اقتصاد چین معتقد است ایالات متحده باید چین را برای افزایش تقاضای داخلی تحت فشار قرار دهد. بافرض اینکه تمام اینها نتواند تغییری ایجاد کند، واشنگتن جز پیروی کردن از اتحادیه اروپا و آغاز تحقیقات راهی نخواهد داشت - که احتمالا به محدودیت‌های اساسی بر واردات از چین منجر خواهد شد.

چین به خطرات مازاد ظرفیت، که یکی از خصوصیات "توسعه صنعتی" آن بوده است اذعان کرده، ولی برنامه روشنی برای مقابله بااین موضوع ارائه نکرده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور دسامبر گذشته گفت که مازاد ظرفیت در برخی از صنایع کشور یکی از چالش­‌هایی است که برای حفظ رشد اقتصادی آینده باید با آن مقابله شود.

وزارت بازرگانی چین این ماه اعلام کرد که برنامه‌هایی برای "توسعه سالم" خودروهای برقی در خارج از کشور دارد که افزایش همکاری با شرکای خارجی را نیز شامل می‌­شود. برخی کارشناسان آن را نشا‌نه­‌ای درنظر می‌­گیرند که چین می­‌خواهد از نگرانی­‌های جهانی درباره صادرات خودورهای برقی خود بکاهد. اما پکن نیز از آنچه افزایش رفتارهای حمایت گرایانه و سوء استفاده از آنچه مکانیزم‌­های مناقشات تجاری غرب می‌خواند انتقاد کرده است. این کشور به تحقیقات اتحادیه اروپا نیز با رسیدگی به فروش یک نوشیدنی فرانسوی در بازار خود واکنش نشان داده است