به گزارش اکوایران؛ بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد از مجموع دلار صرف‌شده برای واردات برنج یک میلیارد و 154 میلیون دلار به برنج «کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده» اختصاص یافته و سهم « برنج نیمه سفید شده» هم 54 میلیون و 62 هزار دلار بوده است. براساس آمار گمرک، در سال 1402 شاهد افت 43 درصدی واردات برنج نسبت به سال 1401 بوده‌ایم. براساس آمار گمرک در سال 1401 در مجموع یک میلیارد و 780 میلیون تن برنج به ارزش 2 میلیارد و 130 دلار به کشور وارد شد.   

واردات برنج 1

دلایل افت واردات برنج

به گفته کارشناسان آنچه که موجب شد تا در سال 1402 شاهد کاهش واردات برنج باشیم، به موضوع دپو برنج از سوی برخی از تولیدکنندگان باز می‌گردد. اقدامی که کاهش برنج موجودی در بازار و در نهایت رشد قیمت برنج داخلی را به همراه داشت و موجب شد تا دولت برای کاهش قیمت برنج برخی از وزارتخانه‌‌ها و موسسات را ملزم به خرید برنج داخلی از تولیدکنندگان کند تا به این طریق شاهد کاهش قیمت برنج در بازار باشیم.

روند واردات برنج

بر اساس داده‌های گمرک، بیشترین برنج وارداتی در ماه‌های تیر، خرداد و دی‌ماه و کمترین برنج وارداتی در ماه‌های مرداد، آبان و بهمن ماه صورت گرفته است.

براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت که مجموع انواع برنج وارد شده به کشور در تیرماه سال گذشته برابر با 208 میلیون و 93 هزار تن بود. از سوی دیگر در خردادماه هم کمی بیش از 178 میلیون دلار برنج وارد کشور شده است. از سوی دیگر ارزش برنج وارداتی در دی‌ماه هم برابر با 152 میلیون و 58 هزار دلار بوده است. 

واردات برنج