به گزارش اکوایران، باتوجه به ماده 15 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاها و خدماتی، اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلت های مقرر، تولید، تمرکز، توزیع و فروش این‌گونه کالاها و خدمات بدون نشان استاندارد و یا بدون تایید سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است و کالاهای مربوطه توقیف و با متخلف طبق ماده (40) این قانون برخورد می‌شود.

 محمدحسین طاهری، مدیرکل استاندارد استان تهران اخیرا اعلام کرد که با توجه به افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی و اقبال عمومی به خرید غیر حضوری، موضوع ماده 15 به صورت مکتوب به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام شده است.

طاهری افزود: این فروشگاه‌ها برای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و اطمینان از کیفیت و اصالت کالاهای عرضه‌شده در سامانه‌ها و فروشگاه‌های مجازی، باید از عرضه کالاهای غیراستاندارد خودداری کنند.

او تاکید کرد: فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در درگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی https://isom.inso.gov.ir/nst و اطلاعات واحدهای تولیدی تحت پوشش این سازمان به نشانی https://isom.inso.gov.ir/mans در دسترس عموم است.

طاهری  به مردم هم توصیه کرد، از خرید کالاهای غیراستاندارد به بهانه قیمت مقرون به صرفه آن خوداری کنند. او افزود: شهروندان می‌توانند برای اطمینان از اصالت نشان استاندارد درج‌شده بر روی محصول، کد ده رقمی ذیل نشان استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال کرده و یا موارد شکایتی خود را با تلفن 1517 به کارشناسان اداره‌کل استاندارد استان تهران اطلاع دهند.