به گزارش اکوایران،  طبق اعلام گمرک ایران، در نشست اخیر پیمان‌پاک قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی و رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، دو طرف توافق کردند تا در یک برنامه کاری با ارائه حداکثر تسهیلات و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی نسبت به ترخیص سریع کالاهای اساسی اقدام شود.

استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۴۲ قانون امور گمرکی و دیگر ظرفیت‌های قانونی سبب می‌شود ضمن ارزش‌گذاری دقیق در قالب تفاهم‌نامه و همکاری و هماهنگی مطلوب، عملیات تشریفات گمرکی برای واردات کالاهای اساسی با سرعت و تسهیل‌گری بالاتری انجام شود.

همچنین متن پیش‌نویس تفاهم‌نامه نحوه تعیین ارزش کالاهای اساسی بین گمرک و وزارت جهادکشاورزی آماده شده است که با امضای آن ارزش‌گذاری کالاهای اساسی به طور مطلوب‌تری انجام خواهد شد.

براساس داده‌های رسمی گمرک، در 12 ماهه 1402، بالغ بر ۲۴.۷ میلیون تن کالای اساسی وارد شد که ۶۳.۴ درصد رشد را نسبت به سال قبل خود تجربه کرده بود. در این بین ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه‌آفتابگردان، کنجاله‌سویا و گندم در مجموع از نظر وزنی ۴۸.۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد از کل واردات کشور بوده است.