به گزارش اکوایران؛ در شرایط کنونی قرار گرفتن قزاقستان در قلب آسیای مرکزی، به طور فزاینده‌ای به عنوان یک کانون حمل و نقل برای اتصال جهانی دارای اهمیت بسیاری است و فرصت بزرگی  برای کشورهای آسیایی و غربی جهت تنوع‌بخشی به تعاملات اقتصادی، تقویت منافع استراتژیک و ایجاد پیوندهای جدید برای تجارت جهانی فراهم می‌کند.

با توجه به بسته شدن بسیاری از مسیرهای ترانزیتی در حال حاضر کریدورهای بسیاری برای تعاملات اقتصادی در منطقه در حال شکل گرفتن است که در این خصوص کریدور میانی یا همان کریدور ترانس خزر توانسته نقش پررنگی در شرایط ژئوپلیتیکی حال حاضر ایجاد کند.

کریدوری برای اتصال به بازارهای جهانی

اخیرا دبیرکل انجمن بین المللی مسیر حمل ونقل بین المللی خزر توسعه کریدور میانی را در توسعه اقتصادی قزاقستان و همچنین اتصال کشورهای آسیای مرکزی به بازار جهانی ، حائز نقشی کلیدی برشمرد. او اعلام کرد در حال حاضر این انجمن، در حال بررسی و اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ به منظور تسهیل اتصال فرامرزی روان و کارآمد با حضور کشورهای کلیدی در امتداد کریدور میانی از جمله آذربایجان است؛ در همین راستا، انجمن TITR (انجمن بین المللی مسیر حمل ونقل بین المللی خزر) دست به اقداماتی مانند بهینه‌سازی بهره‌گیری از منابع موجود ، امضای نقشه راه پنج ساله با مشارکت هشت کشور و توسعه یک پلتفرم دیجیتال به منظور تسریع در عملیات اجرایی در طول این کریدور کرده است. این اقدامات، منجر به افزایش ظرفیت لجستیکی این کشورها و نمایان شدن تاثیرات مثبت آن تا چند سال آینده خواهد شد.

در واقع کریدور میانی، به منظور اتصال کشورهای «آسیای مرکزی» به ترکیه، اروپا و شمال آفریقا ایجاد شده است. باتوجه به روند افزایش روزافزون تقاضا برای کالاهای تولیدی و مواد خام قزاقستان، این کشور و کریدور ترانس خزر، نقش روزافزونی یافته اند. در واقع نقش کریدور ترانس خزر از سال ۲۰۲۲ به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی، افزایش یافته است؛ به نحوی‌که ترانزیت حدود 80 درصد از مبادلات تجاری ریلی از مبدا شرق آسیا، به طور مستقیم از طریق قزاقستان انجام می شود. از منظر این مقام، توسعه لجستیک، به عنوان رکن اصلی رشد اقتصادی قزاقستان به شمار می رود و این کشور به‌ منظور حل مشکالت لجستیکی خود، به همکاری با سایر کشورها و سازمان های بین المللی نیاز دارد.