به گزارش اکوایران، امروز خبری دست‌به‌دست می‌شد مبنی بر مصوبه جدید وزارت صمت. این خبر را خبرگزاری تسنیم هم بعدتر منتشر کرد.

در کانال‌های تجاری عکس پیامکی می‌چرخید که به نظر می‌رسد از طرف «سامانه جامع تجارت» ارسال شده است (عکس در پایین).

photo_2024-05-24_18-55-49

در متن تسنیم نیز عینا محتوای تصویر بالا ذکر شده است. 

بنابر مصوبه اخیر وزارت صمت، امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی که برنامه تولید سال 1403 خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند ممکن است. همچنین باید دقت داشت که برنامه ثبت شده باید پیش‌تر به تایید سازمان صمت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد - درصورتی که این برنامه به تایید ادرات مذکور نرسیده باشد، ارزی به واحد تولیدی اختصاص داده نمی‌شود. 

بنابراین اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. 

نکته آخر آن‌که ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نمی‌باشند.

وزارت صمت مجوز واردات چه کالاهایی را صادر می‌کند؟

نگاهی به فهرست تامین ارز از سوی وزارت صمت (با تایید این وزارت‌خانه) در سال گذشته نشان می‌دهد که چه اقلام و کالاهایی نیازمند مجوز دستگاه اجرایی بوده است.

14030304095812580301437110

مصوبه‌ای برای کمک به تولید؟

این دست مصوبه‌ها -که اغلب ناگهانی هم صادر می‌شوند- اغلب به بهانه تقویت تولید صادر می‌شوند. اما جالب آن است که به‌نظر صاحب‌نظران، بسیاری از تولیدکنندگان متوسط و خرد، اقلام و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های بازرگانی تهیه می‌کند.

به بیان شفاف‌تر،‌ این طرح با آسیب‌زدن به بنگاه‌های تجاری و گران کردن مواد اولیه آن دست از تولید‌کنندگان عملا کمکی به بحث تولید نمی‌کند. مضافا که این دست سیاست‌های ترجیحی یادآوری بسترهایی است که پیش از این فسادهایی هم‌چون چای دبش در آن‌ها متولد شدند؛ بسترهایی که البته همه به بهانه «حمایت از تولید» و «مبارزه با گران‌فروشی» ایجاد شدند.

اهمیت تجارت برای تولید

نکته قابل توجه دیگری که پیش‌تر از سوی منتقدان به این دست سیاست‌ها وارد شده است آن است که تجارت و تولید دو فضا و منطق متفاوت هستند. این دو بخش در کنار هم چرخه‌های معقول و کارآمد اقتصادی را ایجاد می‌کنند. یعنی هر تولید‌کننده‌ای درگیر واردات مواد اولیه از خارج نمی‌شود و اکثرا مواد مورد نیاز خود را از بنگاه تجاری‌ای تهیه می‌کند که در این زمینه تبحر دارند.