به گزارش اکوایران؛ به گفته فعالان اقتصادی در حوزه ناوگان و حمل‌ونقل دریایی، فرسودگی ناوگان، کمبود ناوگان مناسب، عدم تناسب ظرفیت ناوگان با حجم صادرات و ناکارآمدی سیستم حمل‌ونقل چندوجهی، مهم‌ترین موانع به شمار می‌روند. مشکلات و ناکارامدی این مسیر مهم در تجارت در حالی است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ایران سعی دارد بندر ترانزیتی منطقه شود و بار حداقل 400 میلیون نفر را جابجا کند، برنامه‌ای که باتوجه به حداقل امکان تحقق آن را با اما و اگر روبرو کرده است. در خصوص کمبود امکانات در حوزه دریایی صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در نشست کمیسیون صادرات به این نکته اشاره می‌کند که سازمان کشتیرانی برای حمل محصولات فسادپذیر که بیش از 50 درصد صادرات و واردات ما را تشکیل می‌دهد تنها 200 کانتینر یخچال دار دارد، که برخی از آن‌ها نیز فرسوده و غیرقابل استفاده هستند.

محمد لاهوتی، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به شرایط ویژه‌ای که کشتیرانی ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته است بر این نکته تاکید کرد که صادرکنندگانی که درحوزه حمل‌ونقل دریایی فعالیت دارند مشکلات جدی‌ای در حوزه صادرات چه در بخش کانتینرهای یخچال‌دار و چه بخش غیریخچالی دارند.

او افزود: مسئولین حمل‌ونقل دریایی برای این مشکلات راهکارها و پیشنهاداتی دارند، اما به نظر می‌رسد اطلاعات صادرکنندگان در زمینه خدمات کشتیرانی اندک است و اطلاع‌رسانی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

نبود امکانات برای کاهش هزینه صادرکنندگان

  نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه به این نکته اشاره کرد که متاسفانه سازمان کشتیرانی امکانات چندانی در بندرعباس و بوشهر ندارد که بتواند هزینه صادرکننده را کاهش دهد.    

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، نبود امکانات در بنادر کشور در حالی است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ایران قرار است بندر ترانزیتی منطقه شود و بار حداقل 400 میلیون نفر را جابجا کند.

او با بیان اینکه اتاق ایران آماده مشارکت برای ساخت اسکله‌های مناسب در بنادر است، گفت: ما آمادگی داریم تا در جلسات مشترک مشکلات مربوط به نوسازی امکانات لجستیک را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت کنیم.

کاهش مشکل با فعال کردن خطوط شناور

در ادامه این نشست معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران، با تشریح توانمندی‌ها و امکانات سازمان کشتیرانی، گفت: حمل‌ونقل دور تو دور (Door T0 Door) یکی از خدمات مهم ما به صادرکنندگان است. به این ترتیب با ایجاد مرکزی در خود کشتیرانی می‌توانیم کالاها را از در کارخانه به مقصدی در کشور دیگر حمل کنیم و این رویه می‌تواند در کشور مقصد هم صورت گیرد، با اجرای این طرح مشکل تجار در فرآیند ترخیص در بندر و گمرکات کاهش خواهد یافت. امیر بیات درمورد راه‌ندازی خطوط شناور در قاره آفریقا نیز به این نکته اشاره کرد که خطوط جدیدی برای تردد به بخش‌های مختلف قاره افریقا راه‌اندازی شده است و شناورهای ما هر 25 روز در این مسیر تردد دارد.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران همچنین با اشاره به مشکل توقف طولانی کشتی‌ها در بنادر روسیه، اظهار کرد: با اقداماتی که انجام دادیم سرعت کار را به نحو مطلوبی بالا بردیم تا مسیر کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم.

کرایه حمل کانتینر به چین تقریبا رایگان

محمدرضا احمدی زاده، مدیرعامل شرکت کانتینری سازمان کشتیرانی، نیز بیان کرد: کشتیرانی با وجود محدودیت‌ها خطوط خود با نقاط مختلف را باز نگه داشته به نحوی که در حمل محمولات صادراتی در فرودین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته که این رقم منهای حمل محصولات پتروشیمی است.

او با اشاره به خدمات کشتیرانی به صادرکنندگان با هدف رقابت‌پذیری بیشتر آن‌ها، ادامه داد: سازمان کشتیرانی، برای برخی کالاهای صادراتی که از قیمت زیادی برخوردار نیستند، از جمله مصالح ساختمانی، سرامیک و طیف زیادی از محصولات صادراتی، بسته‌های تخفیفی در نظر گرفته که رقابت با رقبای خارجی را برای صادرکنندگان ما تسهیل می‌کند.

او با بیان اینکه کشتیرانی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد در حمل کالاهای صادراتی به چین رشد داشته است، افزود: کرایه حمل کانتینرهای 40 فوت ما در مسیر چین تقریبا رایگان است.

احمدی زاده افزود: یکی دیگر از خدمات ما به صادرکنندگان، بیمه‌ای است که کشتیرانی ایران از سمت خود و به صورت رایگان برای محصولات صادراتی انجام می‌دهد. هر کانتینر 20 فوت صادراتی معادل 10 هزار دلار و 40 فوت معادل 20 هزار دلار بیمه می‌شود و تجار در صورتی که ارزش کالای صادراتی آن‌ها بیشتر باشد می‌توانند مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند.

او همچنین از خرید بیش از 400 دستگاه کانتینر یخچالی در انواع مختلف خبر داده و گفت: ما در حوزه نوسازی و توسعه پیشتاز بودیم و به‌روزرسانی و نوسازی ناوگان خود را در حد مقدور انجام می‌دهیم.