به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار برای «کالا‌های اساسی و دارو»، ۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار برای «کالا‌های تجاری و بازرگانی»، ۳۲۴ میلیون دلار برای «خدمات» و ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار برای «واردات در مقابل صادرات» تامین ارز صورت گرفت.

براساس گزارش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در این مدت برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی» و «نهاده‌های دامی» ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار و برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی» و «تجهیزات پزشکی» ۵۹۶ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار و برای «کالای اساسی» و «دارو« ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۱۷۰میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۴۰۸میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۵۷۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۷۴۷ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۳۹۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۶۵۳، ۱۳۹، ۵۲۷، ۴۹۲ و ۲۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا روز ۲۸ خرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، ۴ میلیارد و ۲۹۷ میلیون دلار ارز نیمایی و ۹۰۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

به گفته اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۸ خرداد، ۳۸ هزار و ۳۳۱ تومان برای دلار، ۴۱ هزار و ۱۶۵تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۴۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۲۸۳ تومان برای یوآن، ۴۳۵ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۷۶ تومان برای لیر محاسبه شده است.

بالسینی افزود: تاکنون در مجموع ۳۳ حراج شمش طلای انجام شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ۵.۴ تن طلا تومان معامله شده است.