به گزارش اکوایران؛ با توجه به تخصیص ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی به واردات انواع روغن‌های خام و کنترل قیمت‌گذاری و عرضه آنها در شبکه توزیع، طبق بخشنامه گمرک، صادرات انواع روغن‌های خوراکی ممنوع شده است.

اعمال ممنوعیت صادرات روغن خوراکی در حالی از سوی گمرک صورت گرفته که اواخر خرداد ماه سازمان توسعه تجارت، به استناد به رای دیوان عدالت اداری ابلاغیه پیشین مبنی بر ممنوعیت صادرات روغن خوراکی را لغو کرده بود.

اعمال ممنوعیت صادرات روغن خوراکی در حالی اعمال شده که اواخر خرداد سال‌جاری سازمان توسعه تجارت با استناد به رای دیوان عدالت اداری، ممنوعیت قبلی صادرات روغن خوراکی را لغو کرده بود، حل گمرک جمهوری مجدد صادرات این کالای اساسی را ممنوع کرده است.

علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای موضوع ممنوعیت صادرات روغن نباتی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است «پیرو دستورالعمل مورخ  29 خرداد 1403 موضوع رفع ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته شده مورخ 2 تیر سال جاری دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارسال و مطابق با تصریح در نامه مذکور اعلام می‌دارد: به دلیل واردات انواع روغن خام با ارز ترجیحی، صادرات انواع روغن خوراکی ممنوع است. لذا شایسته است ضمن اقدام لازم مراتب را به کلیه واحدها و گمرکات اجرایی تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند».

Capture