ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی برای «کالاهای اساسی و دارو » 5 میلیارد و 672 میلیون دلار ،‌برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» 13میلیارد و 658 میلیون دلار و برای بخش «خدمات» 541 میلیون دلار و برای «واردات در مقابل صادرات» 5 میلیارد 498 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی» و «نهاده‌های دامی» در مجموع چهار میلیارد و 464 میلیون دلار، برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی» و «تجهیزات پزشکی» نیز یک میلیارد و 208 میلیون دلار پرداخت شده است. با این شرایط می‌توان گفت در مجموع پنج میلیارد و 672 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

میزان کل تامین ارز

روند تخصیص ارز بخش صنعت

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که روند تامین ارز نیمایی برای بخش‌های صنعتی چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و 978 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و 708 میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و 126 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و 212 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 702 میلیون دلار تخصیص یافته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و 211 میلیون دلار، ۱۹7، 884، 963 و 40میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز 17 مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه‌ها، ۶ میلیارد و 923 میلیون دلار ارز نیمایی و ۲ میلیارد و 203 میلیون دلار ارز «واردات در مقابل صادرات» به سایر صنایع اختصاص پرداخت شده است.

ارز کالای اساسی