به گزارش اکوایران؛ براساس اعلام اداره کل عرضه کالاهای اساسی مصر این خرید بزرگ بین اکتبر ۲۰۲۴ تا آوریل ۲۰۲۵ برگزار خواهد کرد که به گفته بازرگانان، بزرگترین مناقصه تاکنون محسوب می‌شود.

مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان محسوب می‌شود. این کشور برای تامین نان یارانه‌ای برای ده‌ها میلیون نفر از مردم این کشور محسوب می‌شود، این اداره به تنهایی سالانه ۵.۵ میلیون تن گندم برای یارانه نان وارد می‌کند.

به گزارش عرب نیوز، این اداره از بازرگانان درخواست کرد که پیشنهادات خود را برای حداقل سه ماه ارسال کنند. آخرین مهلت پیشنهادات ۱۲ آگوست است. این اداره همچنین اعلام کرد که این کشور به دنبال تامین گندم برای دوره‌های حمل و نقل از ۱ تا ۱۵ یا ۱۶تا۳۰ هر ماه است که از اکتبر تا آوریل شروع می‌شود و تاریخ ارسال در فوریه در تاریخ ۱۶تا ۲۸ خواهد بود. مصر، این محموله‌ها را با اعتبار اسنادی ۲۷۰ روزه خرید خواهد کرد.

  معامله‌گران این کشور در این خصوص به این نکته اشاره می‌کنند، که این مناقصه یک تغییر بزرگ در کل استراتژی خرید دولت مصر است و می‌تواند یک موقعیت برد یا باخت برای این کشور شمال آفریقا باشد که در تلاش است تا اقتصاد خود را با حمایت صندوق بین المللی پول و کشورهای دوست خلیج فارس حفظ کند که تنها در سال ۲۰۲۴ میلیاردها دلار وام و سرمایه‌گذاری به این کشور تزریق کرده‌اند.

به گزارش انجمن غلات ایران، احمد کوچوک، وزیر دارایی مصر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این خصوص به این نکته اشاره کرد که همه پیامدهای موج فروش جهانی منفی نیست، زیرا قیمت کالاها اکنون به پایین‌ترین حد در چهار سال گذشته رسیده است.

اندکی پس از اعلام خبر خرید بزرگ گندم از سوی کشور مصر، معاملات آتی گندم اروپا در روز سه شنبه افزایش یافت. در این خصوص وزیر دارایی مصر گفت: همکاران من از این فرصت استفاده می‌کنند تا کالاهای مورد نظر را خریداری کنند.

با این حال، بازرگانان در مورد توانایی مصر برای تحقق این جاه‌طلبی خود تردید دارند. اما هدف مصر حفظ ذخایر گندم کافی برای پاسخگویی به تقاضای ۹ ماهه است.

از ماه جولای، ذخایر استراتژیک گندم مصر برای ۶.۹ ماه کافی برآورد شد. به نظر می‌رسد که مصر به دنبال ذخایر بزرگی از گندم است. این امر، احتمالا به دلیل مشکلات مالی مصر یا تهدید جنگ بزرگتر در خاورمیانه باشد.