به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی تاکنون ۹۴.۲ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی (معادل 49درصد) که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

به گفته سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، در سال زراعی جاری در ۲۲ استان کشور، خرید گندم نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته است، بطوریکه ۲ استان «گلستان» و «اصفهان» با ۱۰۰ درصد رشد و استان‌های «خراسان شمالی»، «مرکزی» و «همدان» با بیش از ۷۰ درصد رشد، بیشترین افزایش خرید گندم را داشته‌اند.

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد استان‌های «خوزستان» با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، «گلستان» یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن، «کردستان» یک میلیون و ۱۱ هزار تن، «فارس» ۹۰۳ هزار تن، «کرمانشاه» ۷۹۳ هزار تن، «همدان» ۶۴۴ هزار تن، «آذربایجان غربی» ۵۶۰ هزار تن، «خراسان رضوی» ۵۱۲ هزار تن، «لرستان» ۴۸۰ هزار تن و «زنجان» ۳۹۰ هزار تن جزو ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم عنوان کرد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی این وزارتخانه عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند «کردستان»، «همدان»، «کرمانشاه»، «قزوین»، «مرکزی»، «آذربایجان شرقی» و «آذربایجان غربی»، «زنجان»، «اردبیل»، «چهارمحال و بختیاری»، »خراسان شمالی» و «لرستان» همچنان ادامه دارد.

در این گزارش به این نکته اشاره شده که با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.