به گزارش اکوایران، حدود یک هفته مانده بود به  پایان فصل تابستان محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی به کشاورزان گندمکار وعده داد که تا شروع فصل زراعی جدید دولت با آنها تسویه می‌کند. اما فصل زراعی رسید و خبری از تسویه دولت نشد. اولین روز پاییز  یکی از مقامات وزارت جهادکشاورزی گفت: تا نیمه مهر طلب 45 هزار میلیارد تومانی کندمکاران پرداخت خواهد شد.

طلبی که باید طبق قانون حداکثر 24 ساعت پس از تحویل گندم به دولت تسویه می‌شد.  بر اساس تبصره دو قانون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظفند،  24 ساعت پس از تحویل گندم پول کشاورز را بپردازد.

اما اکنون برخی گندمکاران حدود 5 ماه است گندم خود را تحویل شرکت بازرگانی دولتی دادند ولی هنوز پولی دریافت نکردند. پیشتر «اکوایران» به عهد شکنی دولت پرداخته بود. بدعهدی که به گفته عطاالله هاشمی منجر به دلسردی گندمکاران شده است. آن هم در شرایطی که دولت برای سال آینده روی آنها برای خودکفایی گندم حساب کرده است.

شاید به همین دلیل داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه دولت از کشاورزان عذرخواهی کرد. او گفت: تا آخر مهرماه تمام مطالبات کندمکاران را پرداخت می‌کنیم و برای تاخیر در تحقق وعده هم از گندمکاران عذرخواهی می‌کنیم.

به نقل از خبرگزاری‌ها او در جمع خبرنگاران درباره میزان پرداخت مطالبات گندم کاران، هم گفت: در تبصره ۱۴ بودجه حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم پیش‌بینی شده بود که ۱۱۰ همت پرداخت انجام دادیم.

او افزود: خرید زیادی انجام دادیم و باید ۱۵۰ همت پرداخت کنیم که ۴۰ همت باقی مانده است.

منظور گفت:  قول داده بودیم تا آخر شهریور تسویه کنیم، ولی مجوزهایی برای جابجایی منابع و بودجه گرفتیم تا منابع را جابجا کنیم و تا آخر مهرماه تمام مطالبات را پرداخت کنیم. برای تاخیر در تحقق وعده هم از گندمکاران عذرخواهی می‌کنیم.