به گزارش اکوایران، از ابتدای سال تاکنون کشاورزان 10میلیون و 305 هزار تن گندم به دولت فروختند. سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی داخلی وزارت  جهادکشاورزی به «اکوایران» گفت: نیاز حوزه خبازی 10 میلیون و 200 هزار تن است و باتوجه به میزان خرید گندم تاکنون نیاز خبازی‌ها تامین شده است. اما نیاز صنف و صنعت یک میلیون تن است. آنها نیز  بخشی را خود تامین می‌کنند و بخشی را دولت.  اما هنوز در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست که چقدر تامین شده است.

در مورد نیاز صنف و صنعت علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نظری دیگر دارد او معتقد است: نیاز صنف و صنعت 2 میلیون تن گندم است. محمد هاشمی، رئیس هیأت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور نیز به «اکوایران» گفت: رقم دو میلیون تن برای صنایع غذایی درست است.

برهمین سال هم گذشته بالغ بر 4 میلیون تن وارد کشور شد. بر اساس آمار‌های گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۴۴۵ هزار تن گندم به ارزش دو میلیارد و ۱۳ میلیون و ۳۰۹ هزار دلار به کشور وارد شد. ایران گندم مورد نظر را از  آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور، سوئیس، فدراسیون روسیه، قزاقستان، مکزیک، هلند و هنگ‌کنگ  خریداری کرد. 

برای سال جاری هم به رغم اینکه وزیر جهادکشاورزی معتقد است، خرید گندم خارجی باید از دستور خارج شود. کشور حداقل نیاز به یک و نیم میلیون تن گندم وارداتی دارد.

البته اگر ذخایر استراتژیک گندم به پایان نرسیده باشد. در مورد ذخایر استراتژیک گندم، راد اطلاعاتی به «اکوایران» نداد و گفت: این آمار محرمانه است. البته او افزود: هنوز بخشی از ذخایر سال گذشته باقی مانده است و دولت پس از پایان دوره خرید گندم و  باتوجه به وضعیت بارش در پاییز و زمستان، در مورد واردات گندم تصمیم‌گیری می‌کند.

در این میان محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به خرید  ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن گندم گفت: با توجه به میزان خرید گندم، امسال نان کشور به صورت صد درصد تأمین شده و نیازی به واردات گندم وجود ندارد. 

مطالباتی که وصول نشد

اواخر مرداد بود که وزیرجهادکشاورزی اعلام کرد، بزودی مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود. اما هنوز هیچ خبری از پرداخت جدید دولت به گندم‌کاران در کار نیست به جز وعده‌های جدید وزیر کشاورزی. در روزهای اخیر نیکبخت اعلام کرد: مطالبات کشاورزان ۱۵۴.۵ همت بود که تاکنون بیش از ۱۱۰ همت یعنی معادل ۷۰ درصد آن پرداخت شده است.

او افزود: طبق تأکید رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه موظف است بقیه مطالبات را تا پایان شهریورماه به کشاورزان پرداخت کند و جهادکشاورزی نیز به عنوان متولی پیگیر این مسئله است.