به گزارش اکوایران؛ کاهش خرید گندم به دلیل خشکسالی موجب شد تا در سال جاری کشور با کمبود گندم مورد نیاز روبرو شود. علاوه بر خشکسالی کندی در روند خرید و ترخیص گندم نیز موجب شد تا نیاز مصارف صنف و صنعت با محدودیت های مواجه شود. کمبود گندم در کشور موجب شد، تا وزارت جهادکشاورزی در واکنش به اخبار منتشر شده در این خصوص از تامین گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات خبر دهد. براساس خبراعلام شده از سوی این وزارتخانه 40 فروند کشتی گندم در بنادر در حال تخلیه هستند که با این شرایط مشکل کمبود گندم برطرف خواهد شد.  

براساس داده های اعلام شده از سوی فعالان این بخش، ایران سالانه به حدود 12 میلیون تن واردات گندم نیاز دارد با توجه به اینکه خرید گندم از تولیدکنندگان در سال جاری حدود 5 میلیون تن بوده در سال جاری با حدود 7 میلیون تن کسری گندم مواجه شده ایم که به گفته مسوولان وزارت جهادکشاورزی، این کمبود با توجه به وارداتی که به گفته وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته برطرف شده است.  

داستان خرید تضمینی گندم

در این خصوص اتاق بازرگانی تهران، در گزارشی به این نکته اشاره کرده که به اعتقاد کارشناسان، خرید تضمینی گندم در سال های گذشته (که در برخی سال های بیش از قیمت جهانی نیز قیمت گذاری شده) باعث شده شاهد قاچاق گندم از کشور، بی توجهی به کیفیت گندم تولید شده، کم فروشی از سوی برخی از سودجویان (با مخلوط کردن مواد مختلف به گندم های فروخته شده) و ایجاد رانت و فساد در بازار باشیم.

 از سوی دیگر در این گزارش  به این نکته اشارهشده که کارشناسان معتقدند دولت باید از کشاورز و تولیدکننده محصولات کشاورزی حمایت کند، اما روش‌های حمایتی باید اصلاح شود و مسائل مختلفی در زمینه یارانه دادن به کشاورزان باید در نظر گرفته شود، مسائلی مانند سطح زمین زیر کشت، کیفیت محصول و میزان مصرف آب در شرایطی‌که کشور با بحران کم‌آبی مواجه است. عاملی که موجب شد تا طبق آمار وزارت جهادکشاورزی در سال جاری حدود 5 میلیون تن گندم با ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شود که نسبت به سال قبل به دلیل کمبود بارش و خشکسالی، میزان خرید ۳ میلیون تن کاهش داشته است.

اما داستان خرید تضمینی گندم همانطور که موافقانی دارد مخالفانی نیز دارد، فعالان اقتصادی می گویند دولت حمایت‌ها را در قالب سم، کود و تجهیزات کشاورزی ارائه کند و قیمت خرید تضمینی هم با قیمت‌های جهانی هماهنگ شود.

از سوی دیگر داستان کمبود تولید گندم موجب شد تا دولت برای سال زراعی جاری و به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید تضمینی را پیش از شروع سال زراعی اعلام کند. به گزارش اتاق بازارگانی تهران، در شرایطی که دولت آرد را به کشاورزان کیلویی حدود 650 تومان با یارانه به فروش می رساند؛ براساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفته است در تلاشیم از کشاورزان گندم کار به عنوان ضامن امنیت غذایی کشور حمایت کنیم. به گفته وزیر جهادکشاورزی، امسال اولین فصلی بود که پیش از سال زراعی قیمت‌های خرید تضمینی اعلام شد و برای سال آینده هم قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را 7500 تومان اعلام کرده‌ایم که به دلیل قیمت‌های تمام ‌شده محصولات، جای بازنگری هم دارد.  در واقع با تعیین قیمت 7500 تومانی خرید تضمینی گندم از کشاورزان و فروش هر کیلوگرم آرد به قیمت 600 تومان به نانوایی ها، دولت روی هر کیلوگرم حدود 7 هزارتومان یارانه تخصیص می دهد تا هم کشاورزان را راضی نگهدارد و هم خریداران نان را؛ سوبسیدی که به اعتقاد کارشناسان در سال های گذشته آثار منفی متعددی داشته است.

در این خصوص عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران پیش از این پیشنهاد می دهیم آزادسازی نرخ آرد، نان و گندم اتفاق بیفتد به طوری که همان نرخی که گندم از کشاورز خریداری می شود در اختیار صنف و صنعت قرار گیرد، چرا که چند نرخی بودن قیمت منجر به ایجاد رانت و فساد شده است و در مقابل برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یارانه تخصیص داده شود.