به گزارش اکوایران؛ براساس آخرین داده‌های اعلام شده در سال جاری 10 میلیون و 300 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 44 درصدی داشته است. به گفته متولیان این بخش کشور سالانه به 12 تا 12.5 میلیون تن گندم نیاز دارد که بخشی از آن از طریق گندمکاران داخلی تامین و بخش دیگر که بیشتر گندم مورد نیاز بخش صنعت را شامل می‌شود از طریق واردات تامین می‌شود.  

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که با خرید ۱۰ میلیون و 300 هزار تن گندم داخلی کدام استان‌ها بیشترین سهم از کل خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند؟   داد‌های اعلام شده نشان‌ می‌دهد 3 استان با خرید بیش از یک میلیون تُن گندم، بیشترین میزان خرید را داشته‌اند که این استان‌ها به ترتیب شامل خوزستان با ۱۷ درصد، کردستان با 11 درصد و فارس با ۱۰ درصد می‌شود.

بر اساس این گزارش، از ۴ استان دیگر نیز بین نیم تا یک میلیون تن گندم خریداری شده است که این استان‌ها به ترتیب شامل استان‌های کرمانشاه با ۸ درصد، آذربایجان غربی با ۶ و نیم درصد، گلستان با ۵ و نیم درصد و لرستان با ۵ درصد از کل گندم‌های خریداری شده است.      بعد از 7 استان پیشتاز خرید گندم که مجموعا  6 میلیون و ۴۰۰ هزار تن، معادل بیش از ۶۲ درصد گندم‌های خریداری شده را به خود اختصاص دادند، میزان خرید گندم از ۲۴ استان بعدی، به ترتیب بین یک تا ۵ درصد از کل گندم کشور خریداری شده که این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، مرکزی، کرمان، قزوین، تهران، بوشهر، مازندران و اصفهان می‌شود.

از سوی دیگر استان‌هایی که زیر یک درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند، به ترتیب شامل استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، البرز، خراسان جنوبی، قم، یزد و گیلان می‌شود.