به گزارش اکوایران؛ بررسی روند تخصیص ارز در بازه زمانی مورد بررسی نشان می‌دهد  «کالاهای اساسی و دارو » 6 میلیارد و 151میلیون دلار ،‌برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» 14میلیارد و 639 میلیون دلار و برای بخش «خدمات» 659 میلیون دلار و برای «واردات در مقابل صادرات» 5 میلیارد 814 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی» و «نهاده‌های دامی» در مجموع چهار میلیارد و 850 میلیون دلار، برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی» و «تجهیزات پزشکی» نیز یک میلیارد و 301 میلیون دلار پرداخت شده است. با این شرایط می‌توان گفت در مجموع 6 میلیارد و 151 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

تامین ارز

روند تخصیص ارز بخش صنعت

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که روند تامین ارز نیمایی برای بخش‌های صنعتی چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۵۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳ میلیون دلار، ۹۶۵، ۲۰۳، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۶ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌ها، 7 میلیارد و 368 میلیون دلار ارز نیمایی و ۲ میلیارد و 310 میلیون دلار ارز «واردات در مقابل صادرات» به سایر صنایع اختصاص پرداخت شده است.

کالای اساسی