به گزارش اکو ایران؛ روز جمعه، ارزش بازار مایکروسافت، شرکت بیل گیتس از اپل پیشی گرفت. به این ترتیب مایکروسافت در آغاز هفته جاری به عنوان با ارزشترین شرکت عمومی جهان شناخته شد.

گزارش منتشره از سوی اتاق بازرگانی تهران بیانگر آن است که اختلال در زنجیره تامین از دلایل کاهش رشد مورد انتظار درآمد اپل اعلام شده است.

گزارش های منتشر شده از درآمدهای مورد انتظار شرکت اپل در روز پنج شنبه باعث شد اپل در تازه ترین رده بندی از ارزش شرکت ها، از مایکروسافت عقب بماند. ارزش بازار مایکروسافت در روز جمعه به 2.49 تریلیون دلار رسیده است درحالیکه ارزش بازار اپل 2.46 تریلیون دلار است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل به رسانه ها در این باره گفت کاهش 6 میلیارد دلاری درآمد اپل پیش بینی شده اما با توجه به مسائل زنجیره تامین در ماه دسامبر، این رقم بیشتر هم می شود.

فروش آیفون 47 درصد در سال رشد کرده است اما این رقم کمتر از انتظار تحلیل گران است.

عملکرد مالی شرکت مایکروسافت در فصل نخست سال جاری نشان می دهد میزان درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است. این سریع ترین میزان رشد در گزارش های مالی مایکروسافت از سال 2018 تا امروز است.

اپل، نخستین شرکتی است که ارزش بازار آن به رکوردهای یک تریلیون و 2 تریلیون دلاری رسید. سال گذشته، غول نفتی عربستان سعودی، آرامکو، به عنوان باارزش ترین شرکت جهان شناخته شد.

هم چنین ارزش بازار مایکروسافت در سال 2020، همزمان با همه گیری کرونا و اختلال در زنجیره تامین از اپل پیشی گرفت. ارزش بازار مایکروسافت در سال گذشته میلادی به 2 تریلیون دلار در ماه ژوئن رسید. این رقم، بالاترین ارزش بازار مایکروسافت در پنج سال گذشته پس از بروزرسانی ویندوز بود.

از زمان بسته شدن بازار، سهام مایکروسافت 48 درصد رشد کرده است. این رقم برای اپل، 13 درصد گزارش شده است.