به گزارش اکوایران؛ چین از تاجران داخلی خواسته که غلات خارجی کمتری خریدار کنند. چرا‌که افزایش عرضه در مقابل کاهش تقاضا بر قیمت‌ها فشار می‌آورد و این امر سیاست پکن برای حمایت از تولیدکنندگان محلی را تهدید خواهد کرد. این اقدام، قبل از پیش‌بینی برداشت غلات در سال جاری، آخرین تلاش چین برای کاهش مازاد عرضه داخلی و تقویت قیمت‌های داخلی است.

به گزارش انجمن غلات ایران و به نقل از بلومبرگ، چین بزرگ‌ترین خریدار جو و سورگوم در جهان است و هرگونه محدود کردن واردات، ضربه به صادرکنندگان بزرگ مانند استرالیا و ایالات متحده وارد می‌کند. در اوایل سال جاری، مقامات از تاجران خواستند که خرید ذرت در خارج از کشور را به دلیل افزایش عرضه داخلی محدود کنند.

این کشور بزرگ آسیایی با رکود اقتصادی و کاهش اعتماد دست و پنجه نرم می‌کند زیرا افزایش استانداردهای زندگی نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهد. مقامات چین، اقدامات نظارتی را بر واردات کالاها در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند، به این امید که تاثیر نوسانات زیاد قیمت‌های جهانی بر روی مصرف کنندگان داخلی را کاهش دهند.

البته براساس اعلام مقامات رسمی، محموله‌های جو و سورگوم که قبلا رزرو شده‌اند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و اقدامات جدید احتمالا بر تعداد ورودی‌ها از نوامبر تا سه ماهه اول سال آینده تأثیر خواهد گذاشت. اکثر محموله‌های رزرو شده در حال حاضر برای تحویل در ماه‌های اکتبر و نوامبر است.

چین سورگوم و جو را برای تغذیه گله دام‌های عظیم خود، بیشتر به عنوان جایگزینی برای ذرت وارد می‌کند. پکن واردات ذرت و گندم را تحت سیستم سهمیه‌بندی نرخ تعرفه سالانه مدیریت می‌کند، اما هیچ سهمیه رسمی برای جو و سورگوم در نظر نگرفته است.

قیمت ذرت، سورگوم و جو در چین همگی نزدیک به پایین‌ترین سطح در بیش از سه سال گذشته است. ذخایر ذرت در بنادر جنوبی چین نیز نزدیک به بالاترین میزان در دو سال اخیر است.

واردات سورگوم در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به ۵.۲۱ میلیون تن رسید که تقریباً دو برابر حجم مشابه در سال گذشته است و ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد از کل را تشکیل می‌دهد و خرید جو ۶۷ درصد بیشتر بود که بیشتر آن‌ها از استرالیا پس از لغو ممنوعیت حمل و نقل توسط پکن انجام شد.