به گزارش اکوایران؛ قرار گرفتن این کشور در جمع بزرگان تولید گندم یکی از دلایلی است که باعث شده تا این کشور ممنوعیت واردات را تمدید کند. وزارت کشاورزی قزاقستان پیش‌بینی کرده برداشت گندم این کشور تا پایان سال زراعی ۲۰۲۴ به حدود ۱۷ میلیون تن برسد و با این شرایط نیاز این کشور به واردات را از بین ببرد.

به گزارش انجمن غلات ایران، کمیسیون بین بخشی سیاست تجارت خارجی و مشارکت در سازمان‌های اقتصادی بین المللی قزاقستان اعلام کرده هنوز احتمال اجرای طرح‌های برای واردات گندم به قزاقستان و صادرات مجدد آن از طریق جاده از مناطق مرزی روسیه وجود دارد.

این کمیسیون همچنین پیش‌بینی‌های مربوط به برداشت غلات را در نظر گرفت که انتظار می‌رود در قزاقستان بیشتر از سال گذشته تولید کرده باشد.

علاوه بر این، کمیسیون تصمیم گرفت تا ممنوعیت صادرات دام پرورشی و گاو کوچک از خاک قزاقستان را برای مدت شش ماه تمدید کند. این ممنوعیت در ۸ ژانویه سال جاری در قزاقستان اعمال شد.

براساس این گزارش، گردش مالی تجاری محصولات کشاورزی قزاقستان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۱.۲۹۲ میلیارد دلار بوده و در این میان، صادرات ۵.۳۷۳ میلیارد دلار و واردات بیش از ۵.۹ میلیارد دلار است.