به گزارش اکوایران، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین سفر استانی رییس جمهور به همراه هیأت دولت به استان قم اظهار کرد: سال گذشته میزان تولید گندم در کشور 10 و نیم میلیون تُن بود؛ لذا 1 میلیون تُن واردات گندم داشتیم، اما امسال به خودکفایی کامل می‌رسیم و وارداتی نخواهیم داشت.

مهاجر همچنین عنوان کرد که در سال 1400 میزان تولید گندم در کشور 4 و نیم میلیون تُن بود و هفت میلیون تُن گندم وارد شد. این میزان در سال 1401 با تولید 7 و نیم میلیون تُن گندم، 3 میلیون تُن واردات بوده است. 

این درحالی است که بررسی‌های اکوایران بر اساس آخرین گزارش گمرک، بیانگر آن است که در سال 1401 در مجموع 4 میلیون و 455 هزار تن گندم معمولی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از مبادی مختلف وارد کشور شده است. جزئیات این بررسی نشان می‌دهد در سال گذشته واردات گندم از روسیه، آلمان، امارات متحده عربی سهم عمده‌ای از نیاز وارداتی گندم کشور را پاسخ داده‌ است.

همچنین بنابه آمار گمرک، روند واردات گندم در سال 1402 نزدیک به یک میلیارد دلار (999 میلیارد و 600 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش، کاهش داشته است.

خبر مرتبط
صادرات گندم، وارداتش را جا گذاشت + نمودار

اکوایران: آمار گمرک نشان می‌دهد روند واردات گندم در سال 1402 نزدیک به یک میلیارد دلار (999 میلیارد و 600 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش، کاهش داشته است.

شرط خودکفایی گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در 25 مرداد 1402 در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که در امور زراعت خواستار احیای ردیف بودجه گندم است و ادامه داده بود: در سال‌های گذشته گندم دارای ردیف بودجه بود که حذف شد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود که برای خودکفایی در تولید این کالای اساسی ردیف بودجه آن احیا شود.

مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی در 25 مرداد 1402 با بیان اینکه خرید تضمینی گندم امسال از 9.7 میلیون تن عبور کرده است، عنوان کرده بود: این میزان خرید نسبت به سال گذشته 2.5 میلیون تن افزایش دارد.

او همچنین نیاز گندم کشور را ماهانه یک میلیون تن عنوان کرده بود و نیاز بخش صنعت را نیز حدود 1.5 میلیون تن دانست و اظهار داشت: در مجموع با 13.5 میلیون تن تولید گندم، ایران به خودکفایی کامل می‌رسد.