به گزارش اکوایران؛ ایجاد تنوع در پروژ‌های جذب سرمای‌گذاری خصوصی در حوزه دریایی و بندری یکی از برنامه‌هایی است که این سازمان برای جذب سرمایه بخش خصوصی در دستور کار قرار داده تا به این طریق از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این بخش استفاده شود.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است برای توسعه دریامحور می‌توان از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی بهره برد.

رویه جدید در ایجاد زیرساخت‌های داخل بندر

 به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یداللهی با اشاره به این که تاکنون  زیرساخت‌های داخل بندر (نه زیرساخت‌های استراتژیک) از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود به این نکته اشاره کرد که در رویه جدید حتی زیرساخت‌های داخل بندر نیز از طریق بخش غیردولتی و در قالب قراردادهای BOT ایجاد می‌شود که در این راستا می‌توان به سرمایه‌گذاری در انتقال فراورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله در کریدورهای تخصصی، زیرساخت‌های دسترسی جاده‌ای، سرمایه‌گذاری در اراضی پشتیبانی و… اشاره کرد.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی، در رویه جدید در راستای توسعه اقتصاد دریا محور می‌توان گام‌های بلندی با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی براداشت و در این خصوص تلاش کرده‌ایم واگذاری‌ها از طریق مزایده و فراخوان عمومی به‌صورت شفاف، انجام شود.

اولویت‌بندی غلات در سیلوها

نگهداشت استاندارد و بهینه غلات در بنادر یکی از مواردی است که به گفته یداللهی در دستور کار بنادر و دریانوردی قرار دارد. چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بنادر کشور جهت نگهداشت کالا به‌ویژه کالاهای اساسی ایجاد شده است و هدف‌گذاری در این زمینه، اولویت‌بندی غلات در سیلوهای غلات است، چرا که امنیت غذایی، سلامت غذایی و ترانزیت در این حوزه موردتوجه جدی و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به سمت سیلوی غلات، رفته است.

استفاده از سوخت کم سولفور در حوزه دریایی یکی دیگر از مواردی است که به گفته یداللهی باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت شناورها در توسعه حمل‌ونقل دریایی و  بندری، است و باتوجه ‌به محدودیت‌های داخلی که در زمینه تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور وجود دارد، بخش خصوصی می‌تواند به‌خوبی در این زمینه ورود کند.

ایجاد زیرساخت برای توسعه ترانزیت

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت گفت: ایجاد سایت‌های ساخت و تعمیر شناورها در بنادر کشور در دستور کار قرار گرفته و می‌دانیم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه ترانزیت هستیم و در بخش فراورده‌های نفتی ظرفیت بالایی داریم و در بنادر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی، ایجاد زیرساخت‌ها در راستای توسعه ترانزیت، مدنظر قرار گرفته است.

یداللهی با اشاره به اینکه در راستای توسعه اقتصاد دریا محور و توجه به اقتصاد مردمی، مقوله گردشگری دریایی و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافری، مدنظر قرار گرفته است، گفت: هم در بنادر شمالی و هم در بنادر جنوبی این مسئله موردتوجه قرار گرفته است و فعالیت‌ها در بنادر هرمز، نخل ناخدا و بندر حقانی به‌عنوان قطب گردشگری پیش می‌رود.